59
6
VERSLAG BEWAAKSCHOOLAKTE-EXAMENS.
(I.
LEZEN EN VERKLAREN.
3. Welke middelen staan l' ten dienste om de belang
stelling der klasse levendig te houden?
TEEK ENEN.
(2.30—4).
b.
Maak een zoo goed mogelijk afgewerkte teekening van
een der volgende onderwerpen:
1. Een hoekje van een kamer: tafel, raam met bloempot.
2. Een openstaande voordeur met twee steenen treden
er voor.
3. Een winkel toonbank, waarop een uitstalkast je; vóél
de toonbank een tabouret.
Het mondeling en praetiseh examen werd afgenomen op
10, 11. 12, 13 en 14 Juli in de Openbare Bewaarschool aan
de C. P. Tielestraat, en op 17. 18, 19, 20, 21 en 24 Juli in de
Openbare Bewaarschool aan de De .lagerstraat, telkens te
Rotterdam.
In de volgende vakken werd geëxamineerd:
lezen en verklaren;
rekenen en natuurkennis;
spreken en zingen;
f rebelleer en paedagogiek.
Ook moest iedere candidate een teekening op het zwarte
bord maken en een les voor een klasse geven in fröbelen,
spelen en vertellen.
Voor de vakken lezen en zingen, voor de fröbelles en
het spelen werd telkens 10 minuten, voor het vertellen
15 minuten tijd van voorbereiding gegeven.
Hieronder volgen de opmerkingen, waartoe het schrif
telijk werk der candidaten aanleiding heeft gegeven, be
nevens opgaven en opmerkingen, betrekking hebbende op
het mondeling en praetiseh gedeelte van het examen A.
Het technisch lezen van de groote meerderheid der ean-
didaten was ruim voldoende; een enkele maal slechts kwam
het voor, dat de klemtoon verkeerd werd gelegd, of dat er
fouten werden gemaakt tengevolge van te haastig lezen.
Het oordeel der Commissie over de verklaring van het
gelezene mag eveneens gunstig luiden: vele candidaten
konden den inhoud behoorlijk met eigen woorden weer
geven, en bleken in staat figuurlijke uitdrukkingen, een
voudige synoniemen enz. in verband met den inhoud van
het gelezen stuk op bevredigende wijze te verklaren.
Met genoegen constateert de Commissie, dat de Aard
rijkskunde van Nederland en de Overzeesche Bezittingen,