59
NEDERLANDSCHE TAAL. (Opstel.)
KENNIS DER NATUUR.
9
VERSLAG BEWAAK8CHOOLAKTE-EXAMEXS.
Kan de breuk
vereenvoudigd worden? Zoudt U het
Bij het mondeling gedeelte kregen de eandidaten de ge
legenheid te bewijzen, dat zij inzicht hadden in den bouw
der getallen, door b.v. uit het hoofd te berekenen producten
als 56 X 142/j, dat zij op de hoogte waren van het metriek
stelsel, dat ze van de eenvoudigste kenmerken van deel
baarheid gebruik wisten te maken bij het vereenvoudigen
van breuken en dat ze eenvoudige vraagstukjes uit het
hoofd konden oplossen. Het meerendeel der eandidaten
voldeed aan deze eisehen. Toch waren er nog, die met het
schrijven van vlakte- en inhoudsmaten onder een anderen
naam moeite hadden, of die minder goed op de hoogte
waren van de onderlinge betrekking tussehen de verschil
lende maten. Het praedicaat „onvoldoende” werd echter
voor het vak rekenen zelden toegekend.
Bij het mondeling onderzoek werd o. a. gevraagd:
555
2442
met één bewerking kunnen doen? Wat zoudt U van 555
en ‘2442 dan moeten weten? Waarom mag men teller en
noemer door een zelfde getal deelen? Hoeveel is 48 X 62’/s
en 84 X 162/s. Tegen welk procent moet een kapitaal uit
staan om in 10 maanden aan te groeien tot 1,04 X het
kapitaal? Wat is de grondslag van ons metriek stelsel?
Hoe hangt de Kilogram af van den Meter?
Schrijf 7 d.M’. 325 c.M3. 14 m.M3. in M3.
Van de 82 eandidaten hadden niet minder dan 55 een
opstel gemaakt over „Een regenachtige dag”, slechts 2
hadden gekozen „Onze duinen”, 9 „Mijn eigen kamer” en
16 hadden een opstel gemaakt over den inhoud van het
gegeven gedicht „Het Hollandse!) duin”.
Uit de gegeven cijfers blijkt, dat niet alle opstellen vol
doende mochten worden genoemd: veertienmaal moest het
cijfer 5, tweemaal het cijfer 4, eenmaal het cijfer 3 worden
toegekend. De overige opstellen waren voldoende of ruim
voldoende; een drietal mocht goed genoemd worden.
Enkele opstellen werden ontsierd door grove en vele
taalfouten; ook was niet bij alle de punctuatie in orde.
Bij dit vak bleek het, dat de eandidaten haar lessen goed
geleerd hadden. Bij de plantkunde wisten zij van de voor
naamste planteufamilies als vlinderbloemen, lipbloemen,
lelieachtigen, kruisbloemen en samengestelden de ken-