59 NEDERLANDSCHE TAAL. (Opstel.) KENNIS DER NATUUR. 9 VERSLAG BEWAAK8CHOOLAKTE-EXAMEXS. Kan de breuk vereenvoudigd worden? Zoudt U het Bij het mondeling gedeelte kregen de eandidaten de ge legenheid te bewijzen, dat zij inzicht hadden in den bouw der getallen, door b.v. uit het hoofd te berekenen producten als 56 X 142/j, dat zij op de hoogte waren van het metriek stelsel, dat ze van de eenvoudigste kenmerken van deel baarheid gebruik wisten te maken bij het vereenvoudigen van breuken en dat ze eenvoudige vraagstukjes uit het hoofd konden oplossen. Het meerendeel der eandidaten voldeed aan deze eisehen. Toch waren er nog, die met het schrijven van vlakte- en inhoudsmaten onder een anderen naam moeite hadden, of die minder goed op de hoogte waren van de onderlinge betrekking tussehen de verschil lende maten. Het praedicaat „onvoldoende” werd echter voor het vak rekenen zelden toegekend. Bij het mondeling onderzoek werd o. a. gevraagd: 555 2442 met één bewerking kunnen doen? Wat zoudt U van 555 en ‘2442 dan moeten weten? Waarom mag men teller en noemer door een zelfde getal deelen? Hoeveel is 48 X 62’/s en 84 X 162/s. Tegen welk procent moet een kapitaal uit staan om in 10 maanden aan te groeien tot 1,04 X het kapitaal? Wat is de grondslag van ons metriek stelsel? Hoe hangt de Kilogram af van den Meter? Schrijf 7 d.M’. 325 c.M3. 14 m.M3. in M3. Van de 82 eandidaten hadden niet minder dan 55 een opstel gemaakt over „Een regenachtige dag”, slechts 2 hadden gekozen „Onze duinen”, 9 „Mijn eigen kamer” en 16 hadden een opstel gemaakt over den inhoud van het gegeven gedicht „Het Hollandse!) duin”. Uit de gegeven cijfers blijkt, dat niet alle opstellen vol doende mochten worden genoemd: veertienmaal moest het cijfer 5, tweemaal het cijfer 4, eenmaal het cijfer 3 worden toegekend. De overige opstellen waren voldoende of ruim voldoende; een drietal mocht goed genoemd worden. Enkele opstellen werden ontsierd door grove en vele taalfouten; ook was niet bij alle de punctuatie in orde. Bij dit vak bleek het, dat de eandidaten haar lessen goed geleerd hadden. Bij de plantkunde wisten zij van de voor naamste planteufamilies als vlinderbloemen, lipbloemen, lelieachtigen, kruisbloemen en samengestelden de ken-

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1916 | | pagina 1975