59
11
SPREKEN EN ZINGEN.
Ook liet opwerken liet nog al eens te wenschen over, zoodat
maar éénmaal het cijfer 8 kon toegekend worden.
De onderwerpen, welke hij het bordteekenen opgegeven
werden, (stoel, tafel, ledikant, zandbak met borstel, schrijf
tafel, werktafeltje, openstaande boekenkast, tuinbank, enz.)
waren maar een enkelen keer zoo geteekend, dat het eind
cijfer verhoogd kon worden.
Bij vele candidaten liet het uitspreken der woorden bij
het zingen te wenschen over, waardoor het gezongene vaak
onverstaanbaar werd. Zoowel bij het zingen van een lied
naar keuze als bij het van ’t blad zingen bleek het, dat
velen zich gaarne in den zang hadden geoefend. Toch
moest aan sommigen een onvoldoend of twijfelachtig
cijfer worden toegekend, wijl zij niet zuiver konden zingen.
Kennis van de theorie van den zang was bij de candidaten,
die goed zongen, meestal ook voldoende te noemen.
Het examen in spreken deed zien, dat de theorie niet
altijd bij het spontane spreken in praktijk werd gebracht.
Menige candidate wist wel te zeggen, wat goed articuleeren
is, maar articuleerde zelf slecht, kon goed zeggen, hoe men
moet doen om duidelijk te spreken, maar was zelf bijna
onverstaanbaar. Ook was ’t geleerde te dikwijls een uit ’t
hoofd geleerde les, die niet was begrepen. „Klinkers hebben
stem en medeklinkers stem en geruisch of stem alleen”,
zeiden ze, maar zonder te kunnen zeggen, wat onder „stem”
moet worden verstaan.
Hier volgen eenige vragen, aan de candidaten gesteld:
Waarop heeft u gelet bij het instudeeren van dit muziek
stukje? Wat leerden u die voorteekens? Overeenkomst en
verschil in majeur- en mineurtoonladders. Wat leert u dit
maatteeken? (Vele candidaten gaven een onduidelijke ver
klaring van het teeken.) Hoe slaat u deze maat? Verklaar
het accent in dit stukje. Kent u een anderen sleutel? Waar
om gebruikt men dien? Welke mannen- en vrouwen
stemmen onderscheidt u? Waarop let u bij de keuze van
een liedje voor de bewaarschool? Wat weet ge van den
omvang der kinderstem? Hoe moet de houding der kleinen
zijn bij het zingen? Halen ze altijd goed adem? Waaraan
VERSLAG BEWAARSCHOOLAKTE-EXAMEXS.
bemerkt u die fout? Verklaar de goede ademhaling. Waar
voor gebruiken wij de uitademingslucht? Wat moet in
trilling gebracht worden? Zijn het nu reeds spraakklanken?
Hoe onderscheidt U de klanken? Wat is het kenmerkend
verschil bij de vorming van klinkers en medeklinkers?