59 11 SPREKEN EN ZINGEN. Ook liet opwerken liet nog al eens te wenschen over, zoodat maar éénmaal het cijfer 8 kon toegekend worden. De onderwerpen, welke hij het bordteekenen opgegeven werden, (stoel, tafel, ledikant, zandbak met borstel, schrijf tafel, werktafeltje, openstaande boekenkast, tuinbank, enz.) waren maar een enkelen keer zoo geteekend, dat het eind cijfer verhoogd kon worden. Bij vele candidaten liet het uitspreken der woorden bij het zingen te wenschen over, waardoor het gezongene vaak onverstaanbaar werd. Zoowel bij het zingen van een lied naar keuze als bij het van ’t blad zingen bleek het, dat velen zich gaarne in den zang hadden geoefend. Toch moest aan sommigen een onvoldoend of twijfelachtig cijfer worden toegekend, wijl zij niet zuiver konden zingen. Kennis van de theorie van den zang was bij de candidaten, die goed zongen, meestal ook voldoende te noemen. Het examen in spreken deed zien, dat de theorie niet altijd bij het spontane spreken in praktijk werd gebracht. Menige candidate wist wel te zeggen, wat goed articuleeren is, maar articuleerde zelf slecht, kon goed zeggen, hoe men moet doen om duidelijk te spreken, maar was zelf bijna onverstaanbaar. Ook was ’t geleerde te dikwijls een uit ’t hoofd geleerde les, die niet was begrepen. „Klinkers hebben stem en medeklinkers stem en geruisch of stem alleen”, zeiden ze, maar zonder te kunnen zeggen, wat onder „stem” moet worden verstaan. Hier volgen eenige vragen, aan de candidaten gesteld: Waarop heeft u gelet bij het instudeeren van dit muziek stukje? Wat leerden u die voorteekens? Overeenkomst en verschil in majeur- en mineurtoonladders. Wat leert u dit maatteeken? (Vele candidaten gaven een onduidelijke ver klaring van het teeken.) Hoe slaat u deze maat? Verklaar het accent in dit stukje. Kent u een anderen sleutel? Waar om gebruikt men dien? Welke mannen- en vrouwen stemmen onderscheidt u? Waarop let u bij de keuze van een liedje voor de bewaarschool? Wat weet ge van den omvang der kinderstem? Hoe moet de houding der kleinen zijn bij het zingen? Halen ze altijd goed adem? Waaraan VERSLAG BEWAARSCHOOLAKTE-EXAMEXS. bemerkt u die fout? Verklaar de goede ademhaling. Waar voor gebruiken wij de uitademingslucht? Wat moet in trilling gebracht worden? Zijn het nu reeds spraakklanken? Hoe onderscheidt U de klanken? Wat is het kenmerkend verschil bij de vorming van klinkers en medeklinkers?

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1916 | | pagina 1977