59
15
VERSLAG BEWAARSCHOOLAKTE-EXAMENS.
FROBELLES.
wensehen over en ’t bleek, dat zij zich op dit belangrijk
deel van baar taak ernstig hadden toegelegd. Sommige
vertelsters waren verrassend aanschouwelijk, zoowel door
woord als gebaar, en dan was het werkelijk een genót te
zien, hoe de klasse in de vertelling opging en allerlei
aardige opmerkingen maakte.
Een fout echter, die nog al eens voorkwam, was, dat de
candidaat veel te snel sprak. Daardoor werd het ver
moeiend te luisteren en natuurlijk zag men dan ook spoedig
de aandacht der kleintjes verflauwen. Misschien is deze
fout gedeeltelijk aan zenuwachtigheid te wijten, maar,
waar het meerendeel der eandidateu rustig en kalm ver
telde, kan er voor het vervolg niet genoeg op worden aan
gedrongen om zich zooveel mogelijk voor dat snelle tempo
te wachten.
Het aantal eandidateu, dat niets meer deed dan den
inhoud der vertelling weergeven en dat daardoor soms na
10 minuten klaar was gestelde tijd 25 minuten was
gelukkig niet groot. Meestal waren kwaliteit en kwantiteit
dan evenredig. Van een zich inleven in ’t verhaal en een
trachten om de stemming te wekken viel bij die eandidateu
niets te bespeuren.
Evenals vorige jaren werden bij de Fröbellessen de vol
gende leer- of speelmiddelen gebruikt:
5e Gave, 6e Gave, 5e Gave B, 2 kleine doosjes: combi
naties van 3e Gave en 3e B of 3e C; 4e Gave en 4e B of
4e C; 2e Gave B en 3e C; mozaïek, ringen, stokjes, ringen
èn stokjes, het vouwblad, lange en korte vleehtlatten.
Bij de opgave van het werk werd den eandidateu gezegd,
dat zij geheel vrij waren in de keuze der leerstof; doch dat
zij rekening moesten houden met den leeftijd der kinderen.
De meeste eandidateu gaven een aardige les en behaal
den een voldoend of meer dan voldoend cijfer.
Gebrekkige leiding, onvoldoende of slecht gekozen stof
waren oorzaak, dat sommige eandidateu een onvoldoend
cijfer kregen.
De houding dei- eandidateu voor de klasse was meestal
rustig; slechts van een enkele moet het tegendeel gezegd
worden.
Na een inleidepd woord, waarmede belangstelling voor
het werk gewekt werd, vroegen de meeste eandidateu, of
de leerlingen haar bij de samenstelling van een genoemd
voorwerp ook konden helpen.
Sommige eandidateu wisten een goed gebruik te makeu
van een plaat; anderen gebruikten het zwarte bord om