59 15 VERSLAG BEWAARSCHOOLAKTE-EXAMENS. FROBELLES. wensehen over en ’t bleek, dat zij zich op dit belangrijk deel van baar taak ernstig hadden toegelegd. Sommige vertelsters waren verrassend aanschouwelijk, zoowel door woord als gebaar, en dan was het werkelijk een genót te zien, hoe de klasse in de vertelling opging en allerlei aardige opmerkingen maakte. Een fout echter, die nog al eens voorkwam, was, dat de candidaat veel te snel sprak. Daardoor werd het ver moeiend te luisteren en natuurlijk zag men dan ook spoedig de aandacht der kleintjes verflauwen. Misschien is deze fout gedeeltelijk aan zenuwachtigheid te wijten, maar, waar het meerendeel der eandidateu rustig en kalm ver telde, kan er voor het vervolg niet genoeg op worden aan gedrongen om zich zooveel mogelijk voor dat snelle tempo te wachten. Het aantal eandidateu, dat niets meer deed dan den inhoud der vertelling weergeven en dat daardoor soms na 10 minuten klaar was gestelde tijd 25 minuten was gelukkig niet groot. Meestal waren kwaliteit en kwantiteit dan evenredig. Van een zich inleven in ’t verhaal en een trachten om de stemming te wekken viel bij die eandidateu niets te bespeuren. Evenals vorige jaren werden bij de Fröbellessen de vol gende leer- of speelmiddelen gebruikt: 5e Gave, 6e Gave, 5e Gave B, 2 kleine doosjes: combi naties van 3e Gave en 3e B of 3e C; 4e Gave en 4e B of 4e C; 2e Gave B en 3e C; mozaïek, ringen, stokjes, ringen èn stokjes, het vouwblad, lange en korte vleehtlatten. Bij de opgave van het werk werd den eandidateu gezegd, dat zij geheel vrij waren in de keuze der leerstof; doch dat zij rekening moesten houden met den leeftijd der kinderen. De meeste eandidateu gaven een aardige les en behaal den een voldoend of meer dan voldoend cijfer. Gebrekkige leiding, onvoldoende of slecht gekozen stof waren oorzaak, dat sommige eandidateu een onvoldoend cijfer kregen. De houding dei- eandidateu voor de klasse was meestal rustig; slechts van een enkele moet het tegendeel gezegd worden. Na een inleidepd woord, waarmede belangstelling voor het werk gewekt werd, vroegen de meeste eandidateu, of de leerlingen haar bij de samenstelling van een genoemd voorwerp ook konden helpen. Sommige eandidateu wisten een goed gebruik te makeu van een plaat; anderen gebruikten het zwarte bord om

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1916 | | pagina 1981