59
20
VERSLAG BEWAAKSGHOOLAKTE-EXAMENS.
ZINGEN.
Bij het zingen van een lied naar keuze bleek,- dat som
mige eandidaten dit zeer verdienstelijk deden. Deze waren
meestal ook in staat goed van het blad te zingen en be
schikten over voldoende theoretische kennis om een liedje
zelf in te studeeren. Te groot was nog het aantal eandi
daten, dat zonder hulp een stukje niet zou kunnen leeren.
Daarbij waren er, die door gebrek aan gaven of onvol
doende oefening geen behoorlijke muzikale ontwikkeling
hadden. Het trof de Commissie, dat zij, die met een ver
plaatsbare do zongen, over het algemeen de beste resul
taten bereikten.
De punten van onderzoek waren: Waarom gebruikt u
een stemvork? Welke a of la wordt er door aangegeven?
Octaven. Wat bedoelt u met: Dit stukje staat in g-majeur?
voerd, dat ze voor het bewaarschoolonderwijs konden
dienen om het aanschouwelijker en aangenamer te maken.
Enkele teekeuingen getuigden zelfs van smaak en aan
leg, niet alleen wat vorm en samenstelling, maar ook wat
opwerking betrof, daar ze aardig gekleurd waren.
SPREKEN.
Het onderzoek in spreken toonde aan, dat de eandidaten
over het algemeen goed theoretisch onderlegd waren.
Slechts zeer enkelen vormden een uitzondering. De toe
passing van bet geleerde in de praktijk liet nog te wen-
schen over. Bij het zingen en eigen spreken kwamen de
goede ademhaling en het juist hygiënisch vormen der
spraakklanken niet steeds tot hun recht. Ook over spraak
gebreken wisten de meeste eandidaten heel wat te ver
tellen; weinigen echter hadden onder haar leerlingen een
en ander opgemerkt. Geleerde namen werden soms ge
bruikt, zonder de beteekenis er van te begrijpen. Meer
malen werd opgemerkt, dat de eenvoudige natuurkundige
wetteu, aan ademhaling en spreken ten grondslag liggende,
niet gekend of begrepen werden.
Het onderzoek omvatte o. m.: Welke is de beste wijze
van ademen en waarom? Hoe kunt ge den kinderen deze
ademhaling leeren? Hoe ontstaan geluiden en op welke
wijze maakt men er spraakklanken van? Hoe is het strotten
hoofd gebouwd? Wat bedoelt men met het stellen en
spannen der stembanden? Waarvoor geschiedt het? Wat
zijn bijtonen of neventonen en waar ontstaan ze? Hoe
onderscheidt U de spraakgebreken? Noem organische, ook
functioneele gebreken. Welke maatregelen worden ge
nomen ter verbetering van sommige gebreken?