59 20 VERSLAG BEWAAKSGHOOLAKTE-EXAMENS. ZINGEN. Bij het zingen van een lied naar keuze bleek,- dat som mige eandidaten dit zeer verdienstelijk deden. Deze waren meestal ook in staat goed van het blad te zingen en be schikten over voldoende theoretische kennis om een liedje zelf in te studeeren. Te groot was nog het aantal eandi daten, dat zonder hulp een stukje niet zou kunnen leeren. Daarbij waren er, die door gebrek aan gaven of onvol doende oefening geen behoorlijke muzikale ontwikkeling hadden. Het trof de Commissie, dat zij, die met een ver plaatsbare do zongen, over het algemeen de beste resul taten bereikten. De punten van onderzoek waren: Waarom gebruikt u een stemvork? Welke a of la wordt er door aangegeven? Octaven. Wat bedoelt u met: Dit stukje staat in g-majeur? voerd, dat ze voor het bewaarschoolonderwijs konden dienen om het aanschouwelijker en aangenamer te maken. Enkele teekeuingen getuigden zelfs van smaak en aan leg, niet alleen wat vorm en samenstelling, maar ook wat opwerking betrof, daar ze aardig gekleurd waren. SPREKEN. Het onderzoek in spreken toonde aan, dat de eandidaten over het algemeen goed theoretisch onderlegd waren. Slechts zeer enkelen vormden een uitzondering. De toe passing van bet geleerde in de praktijk liet nog te wen- schen over. Bij het zingen en eigen spreken kwamen de goede ademhaling en het juist hygiënisch vormen der spraakklanken niet steeds tot hun recht. Ook over spraak gebreken wisten de meeste eandidaten heel wat te ver tellen; weinigen echter hadden onder haar leerlingen een en ander opgemerkt. Geleerde namen werden soms ge bruikt, zonder de beteekenis er van te begrijpen. Meer malen werd opgemerkt, dat de eenvoudige natuurkundige wetteu, aan ademhaling en spreken ten grondslag liggende, niet gekend of begrepen werden. Het onderzoek omvatte o. m.: Welke is de beste wijze van ademen en waarom? Hoe kunt ge den kinderen deze ademhaling leeren? Hoe ontstaan geluiden en op welke wijze maakt men er spraakklanken van? Hoe is het strotten hoofd gebouwd? Wat bedoelt men met het stellen en spannen der stembanden? Waarvoor geschiedt het? Wat zijn bijtonen of neventonen en waar ontstaan ze? Hoe onderscheidt U de spraakgebreken? Noem organische, ook functioneele gebreken. Welke maatregelen worden ge nomen ter verbetering van sommige gebreken?

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1916 | | pagina 1986