59
21
VERSLAG BEWAARSCHOOLAKTE EXAMENS.
OPVOEDING EN ONDERWIJS.
Groote- en kleiue-tertstoonladder. De grondtonen volgen
elkaar in kwinten of kwarten op. Het maatteeken. Het
accent. Het maatslaan. De metronome. Omvang van de
kinderstem. Vérdeeling der mannenstemmen, der vrouwen
stemmen. Registers. Slotakkoord. Sleutels. Dynamische
teekens. Transponeeren.
Het eerste onderwerp voor een opstel werd gekozen door
16, liet tweede door 21, het derde door 14 en het vierde door
13 candidateu.
Over het geheel voldeden de gemaakte opstellen slechts
aan matige eisehen.
Taal- en stijlfouten ontsierden menig opstel.
Vele candidateu bepaalden zich te weinig tot het ge
kozen onderwerp. Zij veroorloofden zich het neerschrijven
van algemeenheden, die met de opgave slechts in zijde-
lingsch verband stonden.
Anderen schreven geheel naast het onderwerp. Vooral
was dat het geval onder degenen, die het vierde onderwerp
hadden gekozen. Slechts een tweetal barer gaf duidelijk
aan, wat te verstaan valt onder kind met de kinderen zijn.
De overigen putten zich uit door aan te toonen, dat een
onderwijzeres vriendelijk en lief moet zijn voor de kinderen.
Een algemeen gebrek der opstellen was, dat ze geen
logisch geheel vormden. De gedachten waren neerge
schreven in de volgorde, waarin ze de candidate waren
ingevallen, zonder ze vooruit naar een bepaald plan te
hebben gerangschikt. Noodelooze herhalingen, uitweidin
gen over onbeteekenende zaken en beweringen, die met
het onderwerp niets uitstaande hadden, maakten dikwijls
het opstel tot een onleesbaar vertoog. Slechts weinige
candidateu hielden voet bij stuk.
Het cijfer 5 werd acht maal toegekend, het cijfer 6
dertig maal, het cijfer 7 vier en twintig maal en het cijfer
8 twee maal.
Bij het mondeling examen liet de Commissie de keuze
au het onderwerp dikwijls aan de candidateu over. Slechts
weinigen toonden een bepaalde voorkeur, zü lieten de be
paling van het onderwerp liever aan den examinator over.
Op de vraag, welke eisehen het examen-programma ten
aanzien van de kennis der opvoedkunde stelt, bleven de
meeste candidateu het antwoord schuldig. Zij hadden ge
zeild op het kompas van hare leermeesters in dit vak, of
hadden zich gericht naar de opgaven en beschouwingen
in de gedrukte verslagen der voorgaande examen-eom-
missies.