59 21 VERSLAG BEWAARSCHOOLAKTE EXAMENS. OPVOEDING EN ONDERWIJS. Groote- en kleiue-tertstoonladder. De grondtonen volgen elkaar in kwinten of kwarten op. Het maatteeken. Het accent. Het maatslaan. De metronome. Omvang van de kinderstem. Vérdeeling der mannenstemmen, der vrouwen stemmen. Registers. Slotakkoord. Sleutels. Dynamische teekens. Transponeeren. Het eerste onderwerp voor een opstel werd gekozen door 16, liet tweede door 21, het derde door 14 en het vierde door 13 candidateu. Over het geheel voldeden de gemaakte opstellen slechts aan matige eisehen. Taal- en stijlfouten ontsierden menig opstel. Vele candidateu bepaalden zich te weinig tot het ge kozen onderwerp. Zij veroorloofden zich het neerschrijven van algemeenheden, die met de opgave slechts in zijde- lingsch verband stonden. Anderen schreven geheel naast het onderwerp. Vooral was dat het geval onder degenen, die het vierde onderwerp hadden gekozen. Slechts een tweetal barer gaf duidelijk aan, wat te verstaan valt onder kind met de kinderen zijn. De overigen putten zich uit door aan te toonen, dat een onderwijzeres vriendelijk en lief moet zijn voor de kinderen. Een algemeen gebrek der opstellen was, dat ze geen logisch geheel vormden. De gedachten waren neerge schreven in de volgorde, waarin ze de candidate waren ingevallen, zonder ze vooruit naar een bepaald plan te hebben gerangschikt. Noodelooze herhalingen, uitweidin gen over onbeteekenende zaken en beweringen, die met het onderwerp niets uitstaande hadden, maakten dikwijls het opstel tot een onleesbaar vertoog. Slechts weinige candidateu hielden voet bij stuk. Het cijfer 5 werd acht maal toegekend, het cijfer 6 dertig maal, het cijfer 7 vier en twintig maal en het cijfer 8 twee maal. Bij het mondeling examen liet de Commissie de keuze au het onderwerp dikwijls aan de candidateu over. Slechts weinigen toonden een bepaalde voorkeur, zü lieten de be paling van het onderwerp liever aan den examinator over. Op de vraag, welke eisehen het examen-programma ten aanzien van de kennis der opvoedkunde stelt, bleven de meeste candidateu het antwoord schuldig. Zij hadden ge zeild op het kompas van hare leermeesters in dit vak, of hadden zich gericht naar de opgaven en beschouwingen in de gedrukte verslagen der voorgaande examen-eom- missies.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1916 | | pagina 1987