59
23
VERSLAG BEWAARSCHOOLAKTE-EXAMENS.
FRÖBELLES.
De opgaven der Fröbellessen luidden als volgt:
1. Geef een les niet de le gave en laat daarbij getal en
kleur uitkomen.
2. Idem met de 2e gave, waarbij de eigenschappen der
lichamen uitkomen.
kwamen? Waarom? Welk verband is er tusschen de le en
2e gave? Welke veranderingen kent ge van de laatste?
Noem eens de manieren, waarop ge een mozaïek of bouw-
figuur kunt samenstellen en veranderen. Gevraagd werd
een leergang voor de geheele school te geven over één van
de volgende vakken: bouwen, mozaïek, klei, teekenen; of
voor een klasse: van de le of 2e gave, bouwspel e.a. Ge
sproken werd over ’t vlechten: de candidaat kon haar
meenhig zeggen over de verschillende bestaande matten.
Van alle vakken werd gevraagd, voor welke klasse de
candidaat ze geschikt achtte en waarom.
Onderzocht werd, of de candidaat bekend was met wat
er zooal uitgekomen is in den laatsten tijd, als: raffia,
leermiddelen van mevr. Francken Coster, legspel enz. Ver
der werd aan allen arbeid op de Bewaarschool de aan
dacht gewijd. Gevraagd werd nog: Wat zijn leermiddelen
naar Fröbel en aan welke eiscben moeten die voldoen?
Vertel eens iets over 't opwekken tot zelfwerkzaamheid.
Gevraagd werd naar de leerstof van den verschillenden
Fröbelarbeid en op welke manier wij ze den kinderen
kunnen aanleeren.
Over ’t algemeen waren de antwoorden voldoende, som
mige zelfs heel goed. Toch kan niet genoeg de aandacht
van a.s. candidate!! gevestigd worden op den laatsten regel
van de exameneischen, waarin staat: „bekendheid met wat
er in den laatsten tijd is uitgekomen.” Al zoo vaak is
gebleken, dat sommige candidate!! niet, andere slechts heel
oppervlakkig daarover konden spreken. Waar de akte B
de bevoegdheid geeft om aan ’t hoofd van een school te
staan, mag toch wel wat grondiger kennis worden ge
nomen van alles, wat er op bewaarschoolgebied uitkomt.
Ook kwam het nu, evenals bij het examen voor de akte A
nogal eens voor, dat de candidaat niet bekend was met
het bouwspel. Hoe kan iemand het voor of tegen er van
aantoonen, als ze er nooit mee gewerkt heeft? Bij ’t aan
geven van verschillende leergangen werd gewoonlijk op
gegeven, wat de candidaat op haar school had waar
genomen, eigen inzicht toonden slechts enkelen. Toch
behoefde het cijfer vier slechts 1, vijf 3 keer gegeven te
worden.