59 25 VERSLAG BEWAARSCHOOLAKTE-EXAMENS. 1. 2. 3. 4. Bij de beoordeeling der lessen werd gelet op: houding voor de klasse; den leertoon; de leerstof; de orde. De houding liet weinig te wenschen over en de leertoon was meestal vriendelijk en opgewekt. Bij het onderwijs werd van de werktafel en het bord weinig gebruik gemaakt. Bij sommige lessen met de bouw- gaven werd gebruik gemaakt van de platen van Haanstra, maar bij de meeste lessen werd volstaan met het noemen van liet doel der les en dan volgde gewoonlijk, wat de kinderen daarvoor gebruiken „mochten”. De lessen met vouwbladen, ringen en stokjes, vlecht- latten en mozaïek waren over het algemeen middelmatig. De gekozen vouwsels, modellen en vormen waren dikwijls te eenvoudig of getuigden vaak van weinig smaak, terwijl men bij de behandeling te weinig door de kinderen liet opmerken en vinden. De orde in de klasse was over het algemeen goed. VERTELLEN. De eandidaten konden zich 15 minuten voorbereiden. Steeds kregen ze de mededeeling, dat ze volkomen vrijheid hadden om in het verhaal iets te wijzigen, er iets aan toe te voegen of uit weg te laten, wanneer het naar haar oor deel daardoor meer geschikt zou worden voor het be oogde doel. Enkele eandidaten kregen een vertelling in beeldschrift, waarbij dus de vorm geheel aan haar werd overgelaten. Sommigen slaagden uitstekend in het wijzigen van de vertelling, zoodat deze werkelijk in waarde won. Anderen begrepen klaarblijkelijk niet, wat bedoeld werd. Verande ring toch van de namen der hoofdpersonen heeft meestal geen zin en niet zelden bracht de candidaat daardoor zich zelf in verwarring. Lange uitweidingen over onbeduidende onderdeden kwamen ook wel eens voor en soms werd de strekking van het verhaal geheel bedorven. De taal der eandidaten was over ’t geheel genomen be schaafd. Hinderlijke dialectische fouten hoorde men weinig meer, al zou de. Commissie gaarne zien, dat verwarring van „kunnen” met „kennen” niet meer voorkwam en men leerde inzien, dat „vergeten hebben” wat anders beteekent dan „vergeten zijn”. De verteltoon was over ’t algemeen natuurlijk. De beel dende kracht van ’t woord kon nog beter zijn, te meer daar vele eandidaten nog schromen door een enkel gebaar het verhaal hier en daar te illustreeren.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1916 | | pagina 1991