59
27
VERSLAG BEWAARSCHOOLAKTE-EXAMENS.
De Voorzitter,
H. J. HUMAN.
De Secretaris,
J. BOUWER.
kingeu eu antwoorden uit. Zij gebruikten bij de verklaring
de woorden en uitdrukkingen uit liet aan te leeren vers,
zoodat deze bij het zingen geen moeilijkheden meer op
leverden.
Ondanks de duidelijke opgave aan de candidaten gedaan,
was van aanleeren bij sommige onderwijzeressen geen
sprake. Zij schenen te veronderstellen, dat de leerlingen
uit het voorgezongen vers de handelingen met haar opvol
ging konden opmaken en verwachtten bij een herhaling
van het vers een nauwkeurig meewerken der kinderen.
Verveling en een slordig nabootsen waren hiervan de
gevolgen. Anderen renden met de leerlingen het spel door
zonder te. letten op eenig resultaat. Gelukkig begrepen
sommigen, dat de handelingen één voor één besproken,
voorgedaan eu geoefend moeten worden, dat een krachtig
en nauwkeurig voordoen door de onderwijzeres de kinderen
moet aansporen tot een flink nadoen, dat een goede hou
ding van het lichaam en een juiste stand der voeten van
*t grootste belang zijn voor een goede uitvoering der be
wegingen en dat de melodie eerst aangeleerd mag worden,
als een groep bewegingen, die samen een geheel vormen,
aangeleerd is. Zij wisten door een goede methode van
werken de aandacht der leerlingen te boeien.
Wat betreft het opmerken en verbeteren der fouten,
moet gezegd worden, dat zeer velen niet de geheele klasse
overzagen, anderen merkten de fouten wel op, maar ver
beterden ze niet voldoende en stelden zich tevreden met
een zeer gebrekkige uitvoering.
Als de orde te wenschen overliet, was dit een gevolg
van gebrek aan opgewektheid bij de onderwijzeres. Te
dikwijls kwam het voor, dat de leerlingen gedurende het
geheele spel op dezelfde plaats moesten staan.
Door een goed aanleeren van het vrije spel kou de can-
didaat menigmaal haar cijfer, voor 't eerste spel behaald,
verhoogen.
Ten slotte meent de Commissie te moeten opmerken, dat
zij meer resultaten had verwacht van de practische werk
zaamheid van twee jaren in liet spelen en dat er te weinig
verscheidenheid was in de opgegeven spelen.
De Gemengde Commissie voor Bewaarschoolakte-examens
voor de gemeenten Rotterdam en ’s-Gravenhage voor het
jaar 1916.