59 27 VERSLAG BEWAARSCHOOLAKTE-EXAMENS. De Voorzitter, H. J. HUMAN. De Secretaris, J. BOUWER. kingeu eu antwoorden uit. Zij gebruikten bij de verklaring de woorden en uitdrukkingen uit liet aan te leeren vers, zoodat deze bij het zingen geen moeilijkheden meer op leverden. Ondanks de duidelijke opgave aan de candidaten gedaan, was van aanleeren bij sommige onderwijzeressen geen sprake. Zij schenen te veronderstellen, dat de leerlingen uit het voorgezongen vers de handelingen met haar opvol ging konden opmaken en verwachtten bij een herhaling van het vers een nauwkeurig meewerken der kinderen. Verveling en een slordig nabootsen waren hiervan de gevolgen. Anderen renden met de leerlingen het spel door zonder te. letten op eenig resultaat. Gelukkig begrepen sommigen, dat de handelingen één voor één besproken, voorgedaan eu geoefend moeten worden, dat een krachtig en nauwkeurig voordoen door de onderwijzeres de kinderen moet aansporen tot een flink nadoen, dat een goede hou ding van het lichaam en een juiste stand der voeten van *t grootste belang zijn voor een goede uitvoering der be wegingen en dat de melodie eerst aangeleerd mag worden, als een groep bewegingen, die samen een geheel vormen, aangeleerd is. Zij wisten door een goede methode van werken de aandacht der leerlingen te boeien. Wat betreft het opmerken en verbeteren der fouten, moet gezegd worden, dat zeer velen niet de geheele klasse overzagen, anderen merkten de fouten wel op, maar ver beterden ze niet voldoende en stelden zich tevreden met een zeer gebrekkige uitvoering. Als de orde te wenschen overliet, was dit een gevolg van gebrek aan opgewektheid bij de onderwijzeres. Te dikwijls kwam het voor, dat de leerlingen gedurende het geheele spel op dezelfde plaats moesten staan. Door een goed aanleeren van het vrije spel kou de can- didaat menigmaal haar cijfer, voor 't eerste spel behaald, verhoogen. Ten slotte meent de Commissie te moeten opmerken, dat zij meer resultaten had verwacht van de practische werk zaamheid van twee jaren in liet spelen en dat er te weinig verscheidenheid was in de opgegeven spelen. De Gemengde Commissie voor Bewaarschoolakte-examens voor de gemeenten Rotterdam en ’s-Gravenhage voor het jaar 1916.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1916 | | pagina 1993