i
12
1
6
VERSLAG DER GEMEENTEGASFABRIEKEN.
K o 1 e u.
Bij het begin des jaars was de totale voorraad kolen
aan beide fabrieken 32.000 ton, voldoende voor de gaspro
ductie gedurende mini twee maanden, en deze was einde
Juni tot 28.000 ton geslonken, waarmede tot half Septem
ber in de gaslevering kon worden voorzien. Eind December
was de voorraad 26.000 ton dus 2.000 ton minder dan op
1 Juli en 6.000 ton minder dan op 1 Januari, onder slechte
leveringsvooruitzichten. De aanwezige voorraad was toen
toereikend voor de gasproductie tot half Februari 1917.
Het geheele jaar door heeft de regelmatigheid der aan
voeren veel te wenschen overgelaten en hebben de kansen
op onderbreking herhaaldelijk ongerustheid gebracht, De
in 1915 (omdat de Steenkolen-Handelsvereeniging genood
zaakt was de levering van Duitsehe kolen te beperken)
bijgekochte Engelsehe kolen werden slechts ten deele ont
vangen en, toen einde Maart de contractverpliehtingen op
grond der leveringsvoorwaarden ophielden, maakten de
gezamenlijke leveranciers zieh van de nalevering af. Het
resultaat van de eontraetaankoopen van 1915 wasf dat van
15 tot 20% ongeleverd bleef, dit voor de Duitsehe kolen
gerekend van de tot 60 verminderde hoeveelheid. Een
aankoop van 3.625 ton Engelsehe kolen bleef nagenoeg
geheel ongeleverd. Tegenover deze uitvallen zijn, als reeds
in vorig overzicht medegedeeld, verschillende aankoopen
van Engelsehe kolen tegen hoogere prijzen gedaan. Nog
werden door tussehenkomst van de Rijks-Kolendistributie
hijgekocht 9.000 ton gaskolen tegen gemiddeld f 17,13 in
lichter te Rotterdam, ter vervanging van 700 ton gasolie,
waarvoor geen offerte kon worden verkregen. Deze hoe
veelheid is geleverd. Buitendien zijn kleinere hoeveelheden
Belgische kolen ontvangen. Door bemiddeling der Rijks-
Kolendistributie werd voorts gecontracteerd voor 85.000
ton kolen, levering 1 April/30 September 1916, waardoor
bijna de helft der voor een jaar benoodigde -hoeveelheid
was gedekt. Ter aanvulling van het ontbrekende en van
uitgevallen hoeveelheden op oude contracten, werd door
dezelfde tussehenkomst nog 6.000 ton afgesloten, zoodat in
het geheel voor 91.000 ton werd gecontracteerd, waarvan
60.000 ton Duitsehe, 22.500 ton Engelsehe en 8.500 ton Bel
gische kolen. In afwijking van vroegere usance van
levering franco vóór den wal of op waggon aan de fabriek,
was de prijs gesteld voor levering in lichter te Rotterdam,
of event, andere havens en loco mijn, zoodat de varieerende
scheeps- en spoor vrachten en verdere risico’s voor rekening
der Gasfabrieken kwamen. Deze inbegrepen beliepen de