16
7..
7
VERSLAG PER VISSCHERSHAVEN.
Mistsignaal.
is voor de scheepvaart
Sleepdienst.
Seininrichting.
i
De dienst werd onafgebroken dag en nacht waargenomen.
Als grondslag voor het getijsein werd steeds aangenomen
de minste diepte, welke in de vaargeul der buitenhaven en
I
i
Het in het contract, aangegaan bij Raadsbesluit van
20 December 1909, vastgestelde aantal sleepbooten was ruim
aanwezig.
Daarmede werd naar mijne meening de sleepdienst naar
belmoren waargenomen. De concessie eindigde 31 December
n.m. 12 uur en vanaf 1 Januari is de sleepdienst op de haven
aan een vrije concurrentie overgelateu.
33 maal werd het toestel met een totaal van 51 werkuren
in werking gesteld, terwijl het bovendien dagelijks een
korten tijd ter beproeving blies.
Het toestel werkt uitstekend en
van zeer veel belang.
van drie, de logger SCH 445 de equipages van 2, bom SCH 67
de equipage van 1 Noorsehe schoener. Door de zorg der
politie werden deze menschen onder dak gebracht en door
gezonden naar hun Consul in Rotterdam.
Door de loggers SCH 38, 470 en 252 werden in de maand
April sloepen aangebracht, respectievelijk van de stoom
schepen „Tubantia”, „Palembang” en „Hebe Cain”.
Den 12en Augustus vertrok de logger SCH 248. Toen het
schip even buiten was, brak muiterij aan boord uit. De
schipper seinde om hulp, waarop de motorreddingboot met
gewapende militairen aan boord ter assistentie uitging.
Zeven man der equipage werden van boord gehaald, terwijl
later de logger in de haven terugkeerde.
Den 16en October verdaagde de logger SCH 11, die zei
lende wilde binnenkomen aan den Zuidkant van de Zuider-
pier. Het vaartuig sloeg geheel wrak, terwijl de equipage,
bestaande uit tien man, met veel moeite werd gered.
Door de pontonniers werden verscheidene keereu oefe
ningen met de pontons gehouden.
Een negen-tal keeren kwam een vaartuig met de gele
vlag in top. Er werd eerst verbinding met den wal toege
staan, nadat de quarantaine dokter daartoe toestemming
had verleend.