29 31 VERSLAG HEIt BRANDWEER. aanbouw zijnde w’oningen in brand. De brand breidde zich snel uit, zoodat bij aankomst van de Brandweer de loods met inhoud één vuurzee was. Met twee stralen van de waterleiding werd het vuur aangetast in den beginne even wel met weinig resultaat. Van het inmiddels aangerukte meerdere materieel werd door de motorspuit No. 2 mei twee krachtige stralen water gegeven. Met rieken, haken en schoppen werden de matten uit elkaar gehaald en de niet beschadigde of reeds gebluéchte op een veilige plaats gebracht. De motorspuit No. 2 werd aan nabij zijnd open w'ater opgesteld ter besparing van duinw'ater. De bespan nen slangenwagen, die van Scheveningen was uitgerukt, behoefde geen dienst te doen de bemanning wTerd echter onmiddellijk bij het blusschingswrerk ingedeeld. Na een drietal uren was de brand, w’aarop een zeer groote hoeveel heid water was gespoten, gebluscht, en kon het nog aan wezige materieel met de manschappen inrukken. Bij het begin van de blussching had een der straalvoerders het ongeluk door een misstap zijn been te breken. Voor terrein verlichting werd gebruik gemaakt van twee acetyleen schijnwerpers. 24 Mei. Hulpverleening voor den veenbrand in Drenthe. Op verzoek van Z. E. den Minister van Binnenlandsche Zaken werd door den Burgemeester machtiging verleend uit te rukken naar den veenbrand, welke in Drenthe reeds groote offers geëischt had. Mij juist ter vergadering van de Ned. Brandwreervereeniging te Rotterdam bevindende, gaf ik aan den oudsten len Brandmeester, die mij per tele foon ingelicht had, last, direct met de motorspuit No. 2 rijdende naar Emmen te vertrekken, maatregelen te treffen voor het vervoer per trein Van een autostoomspuit en zorg te dragen voor een volledige uitrusting en bemanning. De motorspuit kwam na een reis van ruim 12 uur te Emmen aan, ontving daar orders voor Weerdinge en na vele moeilijkheden overwonnen te hebben werd den 25en Mei ’s middags 2.30 met de blussching een aanvang gemaakt. De stoomspuit vertrok te 1 uur n.m. van het Centraal station der brandweer naar het station der Staatsspoor wegen, en werd daar op een gereedstaanden wagon geladen en met den trein van 1.45 n.m. naar Emmen vervoerd. Met veel oponthoud onderweg, w’aarbij het personeel den nacht in Coevorden moest doorbrengen, kwam de stoomspuit met hare bemanning den volgenden morgen te 7 uur te Emmen. Te 9.30 werd met eigen kracht Weerdinge bereikt en na uren van inspanning werd, over een zand- en veenweg, de plaats van opstelling in het Noordveen ingenomen. Te 3 uur n.m. werd de autostoomspuit te werk gesteld, terwijl

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1917 | | pagina 1096