29
45
VERSLAG DER BRANDWEER.
VIII. Materieel.
der van het hoofdgebouw werd door aanbrenging van een
lichtraam ingericht als slaapzaal.
Het gebrek aan wachtlokaliteit kon evenwel niet ver
holpen worden evenmin het gebrek aan ruimte voor de
uitrukvoertuigen, welke zoodanig is, dat uitrukken met
groote moeilijkheden gepaard gaat, en waarvan meerdere
malen beschadiging van materieel het gevolg is. De ber
ging van verschillende benoodigdheden, turfmolm, ben
zine, petroleum, gummiwaren, reservematerialen enz. enz.
geschiedt op een wijze, welke niet toelaatbaar is te achten.
Waar nog bergruimte was werd deze ten deele voor slaap
plaats ingericht, waarbij aan de eischen van een behoor
lijk logies niet ten volle voldaan kon worden.
De uitbreiding van den Hoofdpost Rijswijksche weg door
bijbouw van een klimtoren, werkplaats en vergrooting van
wachtlokaal en daarbij behoorende wasehgelegenheid, be
nevens bijhouw van 'i dienstwoningen, waartoe besloten
werd bij raadsbesluiten van 28 Februari 1916 en 16 April
1917, werd in 1917 aangevangen doch nog niet voltooid.
vervoer van
van bluschmaterieel);
2 afrijbrikken;
1 automobiel oefenwagen (tevens tot
personeel en materieel).
1 wagen tot vervoer van slangen en petroleum;
aantal paarden 4.
2". In den Hoofdpost Scheveningen:
1 ééupaards slangenwagen;
1 automobiel stoombrandspuit;
aantal paarden 1.
3". In den Hoofdpost Rijswijksche weg:
1 automobiel motorbrandspuit;
1 éénpaards handspuit op wagen;
1 éénpaards slangenwagen.
aantal paarden 1.
4". In den post Daguerrestraat:
Het materieel is in goeden staat. Hoewel de bespannen
voertuigen ouderdomsgebreken beginnen te vertoonen,
konden deze door de noodige reparatiën voor den dienst
gehandhaafd blijven.
31 December was het volgende hoofdmaterieel in dienst:
1”. In het Centraal station:
1 automobiel-motorbrandspuit;
2 éénpaards slangenwagens;
2 automobiel stoombrandspuiten;
1 automobiel-commandantswagen (tevens tot vervoer