34
12
VERSLAG DER KAMER V. KOOPHANDEL EN FABRIEKEN.
langen in den Glashandel in Nederland in zake een dooi
de spoorweg- en de stoombootmaatschappijen vereischte
verklaring betreffende onvoldoende verpakking van ten
vervoer aangeboden goederen, gaf de Kamer geen aan
leiding tot het doen van stappen op grond van de over
weging, dat de vervoermaatschappijen aansprakelijk blij
ven voor schade door eigen schuld aan het goed toege
bracht, doch zij sluiten slechts de aansprakelijkheid uit
voor schade, welke een gevolg is van onvoldoende ver
pakking of gesteldheid van het goed zelve.
Adhaesie werd betuigd aan een schrijven van de Kamer
van Koophandel en Fabrieken te Eindhoven, betreffende
het scheppen der mogelijkheid om bij de invoering van den
post-, clièque- en girodienst, belanghebbenden in staat te
stellen elders dan op de plaats hunner inwoning gelden op
hunne rekening te kunnen opnemen, m. a. w. het instellen
van z.g.n. postcredietbrieven, wijl hierdoor contante be
taling bevorderd zou kunnen worden.
Een schrijven van den Directeur-Generaal der Posterijen
in zake de wederinvoering van buiten gebruik gestelde
postzegels van 22'/s en 17*/s cent, dat werd beantwoord met
de mededeeling, dat de Kamer wederinvoering der zegels
niet noodzakelijk achtte.
Een klacht van een Zwitsersch uurwerkfabrikant in zake
z.g. sneeuwbal-reclame (verkoop van telkens 3 horloges
door tusschenkomst van particulieren) werd in handen
gesteld van den Nederlandschen Bond van Horlogemakers,
daar de Kamer over geen middelen beschikte om tegen het
door den fabrikant geschetste euvel op te treden.
Een adres van de Kamer van Koophandel en Fabrieken
te ’s-Hertogenboseh in zake inning van buitenlandsche
vrachten door de Nederlandsche Spoorwegmaatschappijen,
gaf evenmin aanleiding tot het doen van stappen, aange
zien over de berekening van den markenkoers door de
Spoorwegmaatschappijen door de Kamer reeds eerder de
aandacht van den Minister van Waterstaat was gevestigd
en het toen niet mogelijk gebleken was aan de door de
Kamer dienaangaande kenbaar gemaakte wenschen te
voldoen.
De Commissie voor het verkeer voerde enkele bespre
kingen met den Chef van het Staatsspoorstation hier ter
stede naar aanleiding van bij de Kamer mondeling inge
komen klachten betreffende het gering aantal loketten
voor de bediening van reizigers (niet militairen) en de
toestand aan het vrachtgoederenbureau, waar slechts één
bascule bediend door één ladingmeester aanwezig was,
waardoor veel ongerief en tijdverlies ontstond voor hen