24 I Werken in gewapend beton. De toestanden in het bedrijf van bouwwerken en fabrikaten van gewapend en ongewa pend beton is in vergelijking met het vorige jaar nog vrii wat ongunstiger. Niet slechts ging de bedrijvigheid sterk achteruit door het achterwege blijven van tal van openbare en particu liere werken, doch het weinige dat nog werd uitgevoerd, kwam onder steeds groeiende moeilijkheden, steeds trager en ongeregelder tot stand. De voornaamste grondstoffen als ijzer en cement bereikten ongekend hooge prijzen en hadden steeds meer tijd noodig om de afnemers te bereiken, terwijl de kwaliteit minder werd. Daarbij kwam nog dat op het gebied van grind- en zelfs zandleverauties, beide artikelen in ruime mate in ons eigen land aanwezig, toestanden zijn gaan heerschen in 1917, die de w’illekeur en prijsopdrijving op de ijzer- en cementmarkt evenaarden. riaal nam eer toe dan af. Door tusschenkomst van de Eijksijzerdistributie kon slechts een gering percentage van de normale hoeveelheid benoodigd materiaal betrokken worden. Een gevolg daarvan was, dat niet die activiteit ontwikkeld kon worden, welke gewenscht was en de aan bouw van nieuwe schepen bleef beperkt. De in het vorig verslag vermelde motorlogger werd, nadat deze omgebouwd was in een koopvaarder aan de reederij afgeleverd en onder den naam „Nooit Volmaakt” in de vaart gebracht. Voor het eerst werd hier een motorvrachtschoener ge bouwd, welke aan een Rotterdamsehe reederij werd afge leverd en door deze in de vaart gebracht is. Dit is net eerste koopvaardijschip dat in Scheveningen werd ge bouwd. Naar wij hopen zal dit eerste schip door meerdere gevolgd worden. Tevens werd de kiel gelegd voor een motorschoener. Het herstellen van schepen gaf ook dit jaar geen reden tot klagen. Ruim 450 schepen maakten van een der inrich tingen alhier gebruik tot het doen van grootere of kleinere herstellingen. Houthandel. In het voorjaar van 1917 stegen de prijzen van circa 170 tot circa 200 boven de normale, doch ver toonden in den zomer neiging tot afbrokkeling. In den herfst trad een scherpe daling van de zeevrachten der Duitsche booten in (bijna alle hout, werd met Duitsche booten op Delfzijl aangevoerd), waarvan de uitwerking echter weder gedeeltelijk vernietigd werd door de snelle stijging van den Zweedschen kronenkoers. Tengevolge van I 34 VERSLAG DER KAMER V. KOOPHANDEL EN FABRIEKEN.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1917 | | pagina 1261