24
I
Werken in gewapend beton. De toestanden in het bedrijf
van bouwwerken en fabrikaten van gewapend en ongewa
pend beton is in vergelijking met het vorige jaar nog vrii
wat ongunstiger.
Niet slechts ging de bedrijvigheid sterk achteruit door
het achterwege blijven van tal van openbare en particu
liere werken, doch het weinige dat nog werd uitgevoerd,
kwam onder steeds groeiende moeilijkheden, steeds trager
en ongeregelder tot stand. De voornaamste grondstoffen
als ijzer en cement bereikten ongekend hooge prijzen en
hadden steeds meer tijd noodig om de afnemers te bereiken,
terwijl de kwaliteit minder werd. Daarbij kwam nog dat op
het gebied van grind- en zelfs zandleverauties, beide
artikelen in ruime mate in ons eigen land aanwezig,
toestanden zijn gaan heerschen in 1917, die de w’illekeur en
prijsopdrijving op de ijzer- en cementmarkt evenaarden.
riaal nam eer toe dan af. Door tusschenkomst van de
Eijksijzerdistributie kon slechts een gering percentage van
de normale hoeveelheid benoodigd materiaal betrokken
worden. Een gevolg daarvan was, dat niet die activiteit
ontwikkeld kon worden, welke gewenscht was en de aan
bouw van nieuwe schepen bleef beperkt.
De in het vorig verslag vermelde motorlogger werd,
nadat deze omgebouwd was in een koopvaarder aan de
reederij afgeleverd en onder den naam „Nooit Volmaakt”
in de vaart gebracht.
Voor het eerst werd hier een motorvrachtschoener ge
bouwd, welke aan een Rotterdamsehe reederij werd afge
leverd en door deze in de vaart gebracht is. Dit is net
eerste koopvaardijschip dat in Scheveningen werd ge
bouwd. Naar wij hopen zal dit eerste schip door meerdere
gevolgd worden.
Tevens werd de kiel gelegd voor een motorschoener.
Het herstellen van schepen gaf ook dit jaar geen reden
tot klagen. Ruim 450 schepen maakten van een der inrich
tingen alhier gebruik tot het doen van grootere of kleinere
herstellingen.
Houthandel. In het voorjaar van 1917 stegen de prijzen
van circa 170 tot circa 200 boven de normale, doch ver
toonden in den zomer neiging tot afbrokkeling. In den
herfst trad een scherpe daling van de zeevrachten der
Duitsche booten in (bijna alle hout, werd met Duitsche
booten op Delfzijl aangevoerd), waarvan de uitwerking
echter weder gedeeltelijk vernietigd werd door de snelle
stijging van den Zweedschen kronenkoers. Tengevolge van
I
34 VERSLAG DER KAMER V. KOOPHANDEL EN FABRIEKEN.