I I I 34 38 7. Verkeer, middelen van vervoer. A. Te water. 55 1 Rijks, tusschen 4 5 133 137 89 208 37 171 82 2 6 1 10 3 4 3 Transporteercn 52 metende 2059 ton. Groote moeilijkheden ten gevolge van de tijdsomstandig heden ondervond ook de cursus voor chauffeurs; het ge brek aan benzine was oorzaak, dat eerst de practische les sen moesten worden verminderd en ten slotte het onder wijs voorloopig geheel moest worden gestaakt. Overigens vermeldt het Bestuur met ingenomenheid, dat het onderwijs aan de inrichtingen onder- zijn beheer in het afgeloopen jaar geregeld met succes kon worden gegeven. Teneinde te doen uitkomen, welke in den regel de bestem ming is van de jongelieden, die na den cursus gedurende drie jaren geheel te hebben doorloopen, de school verlaten, heeft het Bestuur aan zijn verslag een tabel toegevoegd, vermeldende den werkkring, dien de leerlingen na hun ver trek hebben gevonden, en het loon, dat zij verdienen 1 en 2 jaar na hun vertrek, vergeleken met dat hetwelk in nor male omstandigheden aan een werkman wordt uitbetaald. Het Bestuur der Haagsche Ambachtsschool weerlegt hier door ten duidelijkste de meening geuit op een Vergadering van den Bond van Technici als zou de Ambachtsschool geen vaklieden afleveren, maar reeds onmiddellijk opzichters, waardoor noch goede vaklieden noch ervaren opzichters zouden worden gevormd. 647 ton. 382 118 De geregelde scheepvaartdiensten en de markt- of dorp- schuiten, tusschen deze Gemeente en andere plaatsen des waren gedurende 1917 de volgende: ’s-Gravenhage en Amsterdam 13 metende Rotterdam .Delft. Scheveningen en Rotterdam Delft en Schiedam Haarlem, Delft en Schiedam en Leiden Amsterdam, ’s-Gravenhage en Scheveningen Amsterdam, Haarlem. Leiden, den Haag en Rotterdam Gouda, Utrecht en ’s-Gravenh. Schiedam en ’s-Gravenhage VERSLAG DER KAMER V. KOOPHANDEL EN FABRIEKEN. n n v n n n 4

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1917 | | pagina 1270