161
I
Een nieuw ontwerp tot uitbreiding der haven op het
terrein ten Z.O. van de binnenvoorhaven, tevens tot
verbinding der haven met het afvoerkanaal werd opge
maakt.
bouwen, dat openbaar was aanbesteed, had het onder
houd der werken in eigen beheer plaats.
Het bestond voornamelijk in het in orde houden der
bestratingen, het teren en verven van remmingwerken
en ducdalven, het vernieuwen van eenige stukgevaren,
alsmede van enkele uit anderen hoofde voor vernieu
wing in aanmerking komende gordingen van de rem
mingwerken, en van eenige dekdelen van den N.W. loop-
steiger; liet bijplanten van helm, het afdekken met waar
deloos vuil van een terrein in gebruik gegeven ten
behoeve van de Belgische vluchtelingen; het in orde
houden der koolaschpaden en puntdraadafrasteringen;
het vernieuwen der staaldraadtuien van de seininricht-
ting; het maken en aanbrengen van drie ijzeren ladders
aan den N.W. lossteiger der binnenhaven; het aan
brengen van een houten schering langs de N.O. zijde
van de binnenhaven; het maken van een puntdraad-
afrastering rondom den aschstaal (waarvan de kosten
vergoed zijn gedeeltelijk door het „Comité Beige”, ge
deeltelijk door het Rijk, afdeeling Interneering).
De pontons liggen, evenals de voorgaande oorlogs
jaren, nog steeds ter beschikking van het Departement
van Oorlog; aan deze konden derhalve, dezerzijds geen
onderhoudswerken geschieden.
5". Bruggen.
Het onderhoud van de bruggen en het verfwerk had
in eigen beheer plaats.
De gewone onderhoudswerken bestonden in hoofdzaak
in het herstellen, vernieuwen en teren van dekken, het
schoonmaken, afbikkeu en verven van ijzeren binten,
het herstellen en invoegen van metselwerk en het
schoonmaken en smeren van de machinedeelen der
beweegbare bruggen.
Van de Basculebrug over de Laakhaven bij de Slacht
huisstraat werden de overdekkingen boven de inotor-
kelders, bestaande uit gegolfd plaatijzer waarop beton,
vervangen door gewapend betonoverdekkingen.
it
I