53
29
■i
VERSLAG LAGER ONDERWIJS.
Kweekelingen
Ofschoon ook dit jaar weder door een
grooter getal hoofden wordt vernield, dat kweekelingen zoo
nu en dan eens een les onder toezicht der onderwijzers of
onderwijzeressen geven (slechts op een paar scholen ge
schiedt dit vrij geregeld, indien geen kweekelingen met
akte aanwezig zijn, welke vennoedelijk met het oog op het
onderwijs zelf voorgaan en daarvoor ook met f 300.per
jaar door de gemeente worden bezoldigd), zijn in de werk
zaamheden der kweekelingen zonder akte geen belangrijke
wijzigingen gekomen. Nog steeds bestaan zij in: het schrij
ven van schoolgeldkwitanties, absentielijsten; portiersdien-
sten; het op de post brengen van brieven: het kaften van
boeken; het slijpen van potlooden; het aan- en uitkleeden
der kleinste kinderen; het halen en wegbergen van leer
middelen; het naar huis vergezellen van leerlingen, die
plotseling ongesteld worden; schoolgeld inwisselen; het
toezicht houden op het vegen der voeten bij ’t aangaan der
school; het verrichten van boodschappen naar het stad
huis; eenige hulp bij ’t onderwijs in de aanvangsklasse.
Hierbij werd ook dit jaar weder vermeld: het brengen
van jonge leerlingen naar de spreeklessen; absenten op
halen; het uitreiken van leermiddelen; het rondgaan in de
klassen met circulaires van B. en W. of voorschriften van
het hoofd; het overschrijven van staten; het schrijven der
leerplichtlijsten; het toezicht op de urinoirs en privaten;
bet informeeren naar verzuimende leerlingen; het opwin
den der klokken; het tellen van het schoolgeld, platen af
stoffen; kantlijnen trekken.
Op een enkele school assisteeren zij de onderwijzers door
bijwerken van leerlingen, die ten achter geraakt zijn of
verhouding tusschen hoofd en onderwijzers en heel wat
misverstand uit den weg zullen helpen ruimen.
D. Deze sub-Commissie antwoordt alleen: zeer goed.
Ten slotte zegt sub-Commissie E.: Mijn (een lid bezocht
de vergadering) indruk is gunstig: het daar behandelde
zal zeker strekken tot verhooging van ’t peil van het
onderwijs aan deze school.