I I I I i I 53 87 i: 'h a VERSLAG LAGER ONDERWIJS. Nederlandsch. Schrijven. Het schrijven gaf dikwijls reden tot groote tevredenheid; op enkele scholen echter scheen dit vak verwaarloosd te worden. I Opstel. Onder de opstellen waren zeer goede: opstellen, waarin de candidaat in zuiveren stijl eigen ervaring, een stuk eigen leven vertelde. Maar er waren ook nog vele onbeduidende opstellen, waarvoor geen goed cijfer kon worden toegekend. Ook waren nog veel opstellen te zeer ontsierd door grove taal fouten, die het cijfer drukten. Taaloefening. Vele candidaten hadden in de 4 onder deden der taaloefening slechts weinig fouten; daartegen over stonden andere, die een laag cijfer ontvingen, omdat ze in alle of de meeste onderdeelen te veel fouten hadden gemaakt; de benoeming der zinnen en de taalkundige be noeming lieten bij vele candidaten nog veel te wensehen over. Lezen. Ofschoon eenige candidaten, vooral vrouwelijke, goed lazen, heeft de Commissie ook dit jaar weer ervaren, dat ze met zeer veel nadruk moet blijven aandringen op werkelijk goed leesonderwijs in de M.u.l.o.-Scholen.~Bijvee} candidaten was het lezen en het verstaan van het gelezene nog lang niet goed. Men lette er bij het voorbereiden der candidaten op, dat aan ’t onderzoek naar lezen en verstaan \an het gelezene de grootste helft van het mondeling examen wordt gewijd. Verbetering zou hierin kunnen gebracht worden door: a. hoogere toelagen voor verplichte taalakten, maar nog beter door: b. een afzonderlijke regeling voor het M.TJ.L.O. Ook thans weder voegt het hoofd der school aan zijn ver slag toe het oordeel der examen-commissie voor het M.U.L.O.-diploma over de door haar in 1917 afgenomen examens in de onderstaande vakken:

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1917 | | pagina 1658