I
I
I
I
i
I
53
87
i:
'h
a
VERSLAG LAGER ONDERWIJS.
Nederlandsch.
Schrijven.
Het schrijven gaf dikwijls reden tot groote tevredenheid;
op enkele scholen echter scheen dit vak verwaarloosd te
worden.
I
Opstel. Onder de opstellen waren zeer goede: opstellen,
waarin de candidaat in zuiveren stijl eigen ervaring, een
stuk eigen leven vertelde.
Maar er waren ook nog vele onbeduidende opstellen,
waarvoor geen goed cijfer kon worden toegekend. Ook
waren nog veel opstellen te zeer ontsierd door grove taal
fouten, die het cijfer drukten.
Taaloefening. Vele candidaten hadden in de 4 onder
deden der taaloefening slechts weinig fouten; daartegen
over stonden andere, die een laag cijfer ontvingen, omdat
ze in alle of de meeste onderdeelen te veel fouten hadden
gemaakt; de benoeming der zinnen en de taalkundige be
noeming lieten bij vele candidaten nog veel te wensehen
over.
Lezen. Ofschoon eenige candidaten, vooral vrouwelijke,
goed lazen, heeft de Commissie ook dit jaar weer ervaren,
dat ze met zeer veel nadruk moet blijven aandringen op
werkelijk goed leesonderwijs in de M.u.l.o.-Scholen.~Bijvee}
candidaten was het lezen en het verstaan van het gelezene
nog lang niet goed. Men lette er bij het voorbereiden der
candidaten op, dat aan ’t onderzoek naar lezen en verstaan
\an het gelezene de grootste helft van het mondeling
examen wordt gewijd.
Verbetering zou hierin kunnen gebracht worden door:
a. hoogere toelagen voor verplichte taalakten, maar nog
beter door:
b. een afzonderlijke regeling voor het M.TJ.L.O.
Ook thans weder voegt het hoofd der school aan zijn ver
slag toe het oordeel der examen-commissie voor het
M.U.L.O.-diploma over de door haar in 1917 afgenomen
examens in de onderstaande vakken: