53
92
VERSLAG LAGER ONDERWIJS.
zeer
Aardrijksk u ude.
Over het algemeen gaf het mondeling gedeelte reden tot
tevredenheid. Het komt de commissie voor, dat alle onder
deden langzamerhand hij het onderwijs meer tot hun recht
komen. Toch meent zij het volgende te moeten opmerken:
1°. Er dient meer werk te worden gemaakt van de wis
en natuurkundige aardrijkskunde. Dit sluit niet in, dat de
stof hiervoor dient te worden uitgebreid, maar wèl, dat de
leerlingen er geregeld onderwijs in ontvangen, en niet de
laatste weken worden „klaar gestoomd.”
2°. Het gebruik van blinde atlassen laat vaak te wen-
schen over. Let er op, dat Uw leerlingen trouw hun atlas
gebruiken.
3°. Het is gewenseht, dat de candidaten kennis dragen
van de groote Nederlandsehe stoomvaartlijnen, van enkele
zeer bekende spoorlijnen als Orient-Express, Transsibe-
rische spoorlijn, bekende land- en tuinbouwgebieden, kolen
bekkens, industriegebieden, enz.
4°. Oefen Uw leerlingen in het puntsgewijze, regelmatig
beantwoorden van schriftelijke opgaven. De meeste op-
uiets besproken is. Verder moet er nogmaals uitdrukkelijk
op gewezen worden, dat zonder een aanschouwelijke be
handeling geen degelijke kennis, geen inzicht verkregen
wordt.
De natuurlijke historie wordt zeer verwaarloosd. Het
herkennen van algemeen voorkomende planten laat zeer
veel te wenschen over en de kennis van de levensverrich
tingen is gewoonlijk verward. Dit laatste moet wel ge
deeltelijk daaraan worden toegeschreven, dat de meeste
candidaten absoluut geen kennis hebben van zuurstof,
waterstof, koolzuur, enz. Er wordt veel geschermd met
namen. Niet met de begrippen gewerkt. Vandaar dikwijls
eene hopelooze verw arring tusschen koolstof en koolzuur,
waterstof en waterdamp.
Aanschouwelijkheid zij de grondslag van het geheele
Natuurkennisonderwijs.