53
100
t
Openbare Scholen.
Werden in de laatste maanden van het afgeloopen jaar
der week, van de H.B.S. aan de Raamstraat, in welk ge
bouw de cursus gegeven wordt. Dank zij de ijverige be
moeiingen van de sub-Commissie voor de Methodiek werd
de onderbroken cursus verlengd tot aan de groote vacantie.
Eene poging, door onze sub-Commissie aangewend, om
het adres der Vereeniging van onderwijzeressen in hand
werken aan B. en W. te steunen, dat meerdere uren voor
het haudwerkonderwijs in de hoogere klassen der le- en
2e-klasse scholen bepleitte, zoodra het nieuwe leerplan, dat
het haudwerkonderwijs met het tweede leerjaar laat be
ginnen, zal zijn ingevoerd, had geen resultaat. B. en W.
berichtten ons, dat de gevolgen van de afschaffing van het
eerste leerjaar voor de handwerken nu nog niet waren te
overzien. Beoogt deze afschaffing het verlies aan tijd te
laten inhalen door het snellere tempo, waarin het hand-
werkonderwjjs gegeven zal kunnen worden, ten gevolge
van de grootere bevattelijkheid der leerlingen, die reeds
een schooljaar achter den rug hebben? De tijd zal het
inderdaad moeten leeren.
Waren er de laatste jareu weinig vaste onderwijzeressen
2e klasse aangesteld in verband met de toekomstige in
voering van het nieuwe leerplan, ten gevolge waarvan die
van de beide laagste klassen der le- en 2e-klassescholeu
overcompleet zouden worden, in November deelden B. en
W. ons hun plan mede, met 1 April 1918 dat leerplan in te
voeren en vóór dien tijd een dertigtal leerkrachten, die
anders op wachtgeld gesteld zouden moeten worden, te
herplaatsen, door deze in afwijking van „de Regelen, in
acht te nemen bij de benoeming van vast en tijdelijk per
soneel” op eene afzonderlijke lijst te zetten, die het eerst
aan de hoofden der scholen, waar eene vacature ontstaat,
ter keuze gezonden wordt.
Mede besloten B. en W., als overgangsmaatregel, het
handwerkonderwijs in de eerste klasse der le- en 2e-klasse-
scholen reeds met de Kerstvacantie op te heffen.
VERSLAG LAGER ONDERWIJS.