I
I
I
I
I
I
1
f
53
103
VERSLAG LAGER ONDERWIJS.
digen en te verstellen is. De nieuwe wijze van het stoppen
van gaten in breiwerk met maassehering voldoet wel, al
is de stop soms minder dicht dan wanneer deze op de oude
manier gelegd wordt. De toepassing van de maassehering
heeft ten doel het leeren van stoppen in breiwerk, dat
steeds groote moeilijkheden met zich brengt, gemakkelijker
te maken.
Van sommige scholen wordt gerapporteerd, dat er geene
stoplappen voor het stoppen in breiwerk aanwezig waren.
Had de onderwijzeres deze medegenomen, om te wasschen
of ontbraken zij geheel?
Het merken levert gewoonlijk minder moeilijkheden op
wanneer de randjes en de stokletter achter den rug zijn;
het valt meestal in den smaak van de leerlingen, zoodat
de lappen er over het algemeen netjes uitzien; een enkelen
keer heeft men met intrekken te kampen. Nu er gebrek aan
rood katoen ontstond, worden andere kleuren katoen of
roode wol in de plaats gebruikt. De vereenvoudigde rechte
merkletter vindt wel ingang bij de onderwijzeressen.
Wat het naaien betreft, op eenige scholen wordt te lang
op congresgaas genaaid, zoodat de overgang naar katoen
of bonte stof te groot is.
Het nieuwe leerplan zal hierin echter verbetering bren
gen. Viel het sommigen ouderen onderwijzeressen le-klasse
zwaar, afscheid te nemen van het linnen als grondstof voor
het naaien, nu, door den nood gedwongen, moeten zij wel
hare toevlucht tot geel katoen nemen, dat na de invoering
van het nieuwe leerplan algemeen gebruikt zal worden,
daar dit het voorschrijft.
De houding van de hand bij het naaien, zelfs al is de
vingerhoed aan (en aan den juisten vinger!) laat dikwijls
zeer veel te wenschen over, zoodat men zelfs in de hoogste
klasse niet veel vlot naaien aantreft. Evenals bij het breien
dient van het begin af aan streng de hand gehouden te
worden aan het juist hanteeren van de naald.
Het maken van knoopsgaten blijft steeds een groot strui
kelblok en het zal dan ook niet veel voorkomen dat, zooals
op eene school gebeurde, deze in het te vervaardigen klee-