53
104
dingstukje werden aangebracht zonder voorafgaande
oefening op een lapje.
Van verstellen wordt vooral op eenige 2e-klasse-scholen
veel werk gemaakt en meer en meer komt bij wit verstel
len het gele katoen het linnen vervangen, zoodat ook dit
onderdeel van het leerplan zich meer aan de praktijk aan
past. Het meebrengen van verstelwerk van huis door de
leerlingen komt echter nog zeer zelden voor en vereiseht
veel aandringen van de onderwijzeres. Liever wordt in de
hoogste klasse van enkele scholen (de vervolgklasse) een
kleedïngstuk voor de leerlinge zelf gemaakt, nadat de
kleine modellen van de kussensloop, de rok, het hemd en
de broek, benevens de vrouwenzak op ware grootte, ge
reed zijn.
Het verstellen in flanel behoort tot de uitzonderingen
en het nieuwe leerplan voorziet er eerst in de vervolg
klasse in.
Voor het theorieschrift ontbreekt bijna overal de tijd de
laatste jaren op de scholen, die onder de mobilisatie lijden;
van eene wordt echter vermeld, dat dit voor ’t eerst het
geval is.
Op eene 2e-klasse school treft men een meisje met ééne
hand aan, dat steeds met hare klassegenooten gelijk blijft,
dank zij haar grooten ijver en liefde voor de handwerken.
Van eene 2e-klasse school heet het. dat deze over het
geheel goed en net werk oplevert, dat er voor het eerst
geel katoen voor den naailap gebruikt en dat er inplaats
van eenen rok voor de leerlingen zelf, een kinderrok ge
maakt wordt, van eene andere, dat het handwerkonderwjjs
er vooruit gaat onder het nieuwe hoofd der school, van
wien de le-klasse onderwijzeres steun en medewerking
ondervindt. Van eene derde school van deze categorie
wordt vermeld, dat het werk er goed en degelijk is; voor
eene vierde geldt het bezwaar, dat eenige klassen in een
ander gebouw zijn ondergebracht dan waar de rest van
de school is ingedeeld.
Van eene andere schijnen de 2e, 3e en 4e klasse ongeveer
even ver te zijn, terwijl ’t werk er niet altijd netjes is.
VERSTAG LAGER ONDERWIJS.