i 53 108 VERSLAG LAGER ONDERWIJS. van het nieuwe op de le- en 2e-klasse scholen; de Burger scholen blijven dus bij het oude, wat leerplan betreft, doch braken eenige jaren geleden met de gewoonte het hand- werkonderwijs op den vrijen middag der jongens te geven en stelden het op Woensdag- en Zaterdagochtend van ll1/»12’/» uur, hetgeen voor de Israëlietische leerlingen steeds een groot bezwaar blijft, daar deze door haar ver zuimen op Zaterdag aehter geraken en slechts op eene enkele Burgerschool ’s avonds door eene Israëlietische onderwijzeres bijgewerkt worden. Van eene Burgerschool leveren alle, van eene andere de meeste klassen bijzonder net en veel werk op; de tijd voor het inschrijven der theorie ontbreekt echter op deze laatste. Eene Burgerschool kenmerkt zich door veel parallelklassen en goed en vrij veel werk; van eene andere wordt vermeld, dat de van papier vervaardigde verwarm ingsartikelen zeer te roemen waren. De animo en liefde voor de hand werken groeien dan ook in de hoogere klassen van eene Burgerschool, terwijl de orde er beter wordt, nu tijdelijke onderwijzeressen vervangen zijn door meer geroutineerde vaste leerkrachten. De le-klasse onderwijzeres van deze school is vol goeden wil, maar niet krachtig. Op vele Burgerscholen tracht men het handwerkonder- wjjs aantrekkelijk te maken door het laten vervaardigen van voorwerpjes als naaldenboekje, boekenlegger, boek omslag, taschje, enz. In de vervolgklasse van eene dier scholen worden keurige nachtjaponnetjes en onderjurkjes, mooi macramé en hardanger gemaakt. Van eene Burgerschool wordt gerapporteerd, dat er zeer langzaam gewerkt wordt, vooral in de lagere klassen door overschatting van de moeilijkheden voor de leerlingen. In de hoogere klassen wordt dit beter, al is de overgang van de 5e naar de 6e-klasse groot te noemen. Er is veel mutatie van buitenlandsche leerlingen. Zoo treft men in de laagste klasse van eene andere Burgerschool veel Belgische leer lingen aan, die dikwijls tusschentijds op school komen en den voortgang van het onderwijs belemmeren; toch is het werk er goed. In de vervolgklassen worden zoowel de nut-

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1917 | | pagina 1679