i
53
108
VERSLAG LAGER ONDERWIJS.
van het nieuwe op de le- en 2e-klasse scholen; de Burger
scholen blijven dus bij het oude, wat leerplan betreft, doch
braken eenige jaren geleden met de gewoonte het hand-
werkonderwijs op den vrijen middag der jongens te geven
en stelden het op Woensdag- en Zaterdagochtend van
ll1/»12’/» uur, hetgeen voor de Israëlietische leerlingen
steeds een groot bezwaar blijft, daar deze door haar ver
zuimen op Zaterdag aehter geraken en slechts op eene
enkele Burgerschool ’s avonds door eene Israëlietische
onderwijzeres bijgewerkt worden.
Van eene Burgerschool leveren alle, van eene andere de
meeste klassen bijzonder net en veel werk op; de tijd voor
het inschrijven der theorie ontbreekt echter op deze laatste.
Eene Burgerschool kenmerkt zich door veel parallelklassen
en goed en vrij veel werk; van eene andere wordt vermeld,
dat de van papier vervaardigde verwarm ingsartikelen
zeer te roemen waren. De animo en liefde voor de hand
werken groeien dan ook in de hoogere klassen van eene
Burgerschool, terwijl de orde er beter wordt, nu tijdelijke
onderwijzeressen vervangen zijn door meer geroutineerde
vaste leerkrachten. De le-klasse onderwijzeres van deze
school is vol goeden wil, maar niet krachtig.
Op vele Burgerscholen tracht men het handwerkonder-
wjjs aantrekkelijk te maken door het laten vervaardigen
van voorwerpjes als naaldenboekje, boekenlegger, boek
omslag, taschje, enz. In de vervolgklasse van eene dier
scholen worden keurige nachtjaponnetjes en onderjurkjes,
mooi macramé en hardanger gemaakt.
Van eene Burgerschool wordt gerapporteerd, dat er zeer
langzaam gewerkt wordt, vooral in de lagere klassen door
overschatting van de moeilijkheden voor de leerlingen. In
de hoogere klassen wordt dit beter, al is de overgang van
de 5e naar de 6e-klasse groot te noemen. Er is veel mutatie
van buitenlandsche leerlingen. Zoo treft men in de laagste
klasse van eene andere Burgerschool veel Belgische leer
lingen aan, die dikwijls tusschentijds op school komen en
den voortgang van het onderwijs belemmeren; toch is het
werk er goed. In de vervolgklassen worden zoowel de nut-