53
Ill
a
VERSLAG LAGER ONDERWIJS.
Herhalingsscholen.
deeling nopens de proeflessen blijft achterwege, óf de be
richten worden niet ter teekening gezonden.-
Ook deze stonden over het algemeen nog in het teeken
van de tijdsomstandigheden, d. w. z. dat eenige nog in
andere schoolgebouwen gehuisvest bleven en alle gedu
rende twee maanden in het voorjaar gesloten werden
wegens schaarscbte aan licht en brandstoffen, een verlies
aan leertijd, dat tengevolge had, dat verscheidene leer
lingen de kleedingstukken, die zij onderhanden hadden, niet
konden afmaken voor het einde van den cursus, zoodat
deze tot den nieuwen cursus bleven liggen.
In het afgeloopen jaar verminderde het aantal leerlin
gen op alle scholen, op eene zelfs met 4Ü, zoodat daar nu
weder alle klasseen in hetzelfde gebouw het herhalings-
onderwjjs konden volgen; overigens bleef de verhouding
van het aantal leerlingen op de verschillende scholen vrij
wel gelijk: de eene steeds bloeiende, dank zü bijzondere
middelen en zes uur handwerkonderwijs in de 14 dagen,
de andere een kwijnend bestaan -leidend. Gelukkig dan
ook, dat er teekenen zijn, die erop wijzen, dat de reorga
nisatie van het herhalingsonderwijs, die zoo lang reeds op
zich liet wachten, ter hand genomen zal worden.
De kookinrichting op de verschillende scholen is nog
zeer uiteenloopend, op de eene bestaande uit kachels, op
de andere zich bepalende tot eenige gaskomforen, zoodat
niet alle leerlingen dit onderwijs kunnen volgen.
Wat de handwerken betreft, zijn de resultaten over het
algemeen goed te noemen: kleedingstukken naar maat
nemen hierbij wel eene eerste plaats in, zooals rok, hemd,
broek, schort, nachtjapon, dienstbodejapon, op eene enkele
school ook wel sloop, blouse en bovenrok.
Verder worden het mazen, stoppen en verstellen, dat op
de lagere school geleerd is, herhaald. Somtijds wordt er
door de leerlingen verstelwerk van huis medegebracht,
doch dit blijft jammer genoeg steeds tot de uitzonderingen
behooren, wat toch niet het gevolg kan zijn van de alge-