I
I
1
53
I
115
1
g
weinig tijd aan de handwerken, vooral de nuttige, besteed
wordt. „Eén uur handwerkles per week”, zooals het rap
port van eene gemengde school luidt, is waarlijk niet veel.
Gelukkig dan ook, dat de klassen klein zijn, zoodat de
onderwijzeres zich veel met de leerlingen kan bezig houden
en dat de leerlingen van de hoogere klassen thuis voort
werken aan hetgeen onderhanden is, waardoor toch nog
heel wat bereikt wordt.
Op eene gemengde school werd voor het eerst stoppen in
breiwerk onderwezen.
Op een paar gemengde scholen, waar slechts enkele
meisjes van zeer uiteenloopenden leeftijd deel uitmaken
van de bevolking, worden deze gedurende één uur per week
in ééne handwerkklasse vereenigd, zoodat dit onderwijs er
hoofdelijk gegeven wordt.
Van een paar, sedert kort, opgeriehte gemengde scholen
valt uit den aard der zaak nog weinig te berichten, niet
veel meer dan dat de eene zich verheugt in een mooi naar
de eischen des tjjds ingericht gebouw, waar alles fonkelt
van licht en nieuwheid. Eene andere, reeds bestaande, ver
huisde naar een nieuw gebouw, evenals eene meisjesschool.
Met het oog op het St. Nicolaasfeest wisselen de fraaie
handwerken, de nuttige nog al eens af op de bijzondere
scholen, waarbij soms getracht wordt de fantasie der leer
lingen te ontwikkelen door haarzelf de versiering der te
bewerken voorwerpen te laten ontwerpen.
Van eene gemengde school, zooals trouwens van vele,
wordt de tijd aan de handwerken besteed te gering geacht,
al wordt het handwerkonderwijs er goed gegeven; het
hoofd der school ziet echter weinig nut in dezen tak van
onderwijs.
Jammer is het, dat in de hoogste klasse van eene meisjes
school groote kleedingstukken vervaardigd worden, die de
onderwijzeressen knippen en waarvan dezen de naden op de
machine naaien. Zoodoende is het kleedingstuk, wanneer
het af is, slechts gedeeltelijk het werk van de leerlingen.
Eene andere meisjesschool heeft een omgewerkt leerplan
gekregen, nu er een nieuw hoofd is opgetreden, zoodat ook
VERSLAG LAGER ONDERWIJS.
'1