53
124
VERSLAG LAGER ONDERWIJS.
is overgelaten en dat een algemeen plan voor zijne rege
ling ontbreekt. Het feit, dat de bestaande regeling sedert
jaren een voorloopig karakter draagt, moet voor het her-
halingsonderwijs noodlottig worden geacht. De voorloopige
inrichting bestaat nu reeds een vijftiental jaren, hoewel
herhaaldelijk op regeling is aangedrongen. Jaar op jaar
werd de zaak gelaten, zooals zij was en de indruk werd ge
vestigd, dat het gemeentebestuur het niet noodig achtte,
aan dit gedeelte van het openbaar onderwijs de noodige
vastheid te geven.
De sub-Commissie is van oordeel, dat eene grondige ver
betering van het herhalingsonderwijs alleen door wijziging
van de wet op het Lager Onderwijs mogelijk zal zijn. Toe
passing van den leerplicht op het herhalingsonderwijs acht
zij beslist noodig. Toch meent zij ook, dat bij de bestaande
wet de gemeentelijke overheid meer voor het herhalings
onderwijs kan doen dan tot dusver. Zij is van oordeel, dat
het bestaande gemis aan overheidszorg een der oorzaken
is, waardoor de toestand onbevredigend genoemd moet
worden.
Hoewel erkend moet worden, dat de aandacht der leer
lingen, welke de dagschool verlaten, op de h.s. wordt ge
vestigd, mag worden betwijfeld, of dit wel in voldoende
mate geschiedt. Meer propaganda voor het h.o. verdient
aanbeveling. De herhalingsschool moet meer dan het geval
is, de leerlingen tot zich trekken. In ’t bijzonder geldt dit
voor die leerlingen, welke in het voorjaar de dagschool
verlaten. Bij het gering aantal zomercursussen moeten
verreweg het grootste deel dezer laatsten een half jaar
wachten, voor het op een h.s. kan worden toegelaten. Door
uitbreiding van het getal zomercursussen zou getracht
kunnen worden dit bezwaar te ondervangen.
De sub-Commissie acht het aan bedenking onderhevig,
dat het stelsel waarbij de hoofden ambulant zijn, tot het
h.o. is uitgebreid.
Met genoegen constateert zij, dat in den laatsten tijd een
streven merkbaar is om met dit stelsel te breken, bijname
op die h.s., welke door een klein aantal leerlingen worden
bezocht.