53
125
De ouderwijzers zien zich op sommige scholen verplicht,
met het aannemen van nieuwe leerlingen de hand te lich
ten. Dit geldt zoowel voor wat betreft den tijd van aan
neming als den graad van ontwikkeling van sommige
leerlingen. Het is geenszins een uitzondering, dat leer
lingen worden aangenomen, na het begin van den cursus.
Onder de leerlingen treft men er aan, die de dagschool,
hoewel ze deze hebben verlaten, niet geheel hebben door-
loopen; andere bezoeken nog de dagschool.
Hoewel er bij de onderwijzers een streven merkbaar is,
om het onderwijs in praktische richting te leiden en daar
door aantrekkelijk te maken, is de bestaande toestand te
dezen opzichte verre van bevredigend. Er wordt blijkbaar
gevoeld, dat het onderwijs aanrakingspunten met het wer
kelijke leven der leerlingen moet hebben; het mag daar
niet buiten staan. De leerstof moet worden genomen uit
datgene, wat het leven aanbiedt; bestaat zij uit iets anders,
dan wordt het onderwijs te abstract, het valt buiten den
gezichtskring van de leerlingen en wekt hunne belang
stelling niet. Het is op grond hiervan, dat het onderwijs
in de nuttige handwerken voor meisjes, wanneer het ten
doel heeft de leerlingen die vaardigheden eigen te- maken,
welke haar in haar later leven te pas komen en gelukkig
beweegt het zich meer en meer in deze richting zeer in
den smaak der meisjes valt. Ook het onderwijs in koken
en andere eenvoudige zaken op huishoudelijk gebied zijn
een stap in deze richting. Minder gunstig oordeelt de sub
commissie echter over het onderwijs in slöjd. Ten onzichte
van de waarde van dit vak van onderwijs is de sub-Com-
missie sceptisch gestemd. Naar haar oordeel geeft de
plaats, welke de handenarbeid in het herhalingsonderwijs
inneemt, er het bewijs van, dat de eigenlijke beteekenis
van den handenarbeid in het onderwijs verkeerd wordt
begrepen. Handenarbeid toch mag geen leervak zijn, het
behoort een vorm van onderwijs te zijn. De begrippen, wel
ke door aanschouwing worden aangebracht, omdat het
w oord van den onderwijzer veelal niet bij machte is zulks
te doen, kunnen door de zelfwerkzaamheid der leerlingen,
VERSLAG LAGER ONDERWIJS.