53 125 De ouderwijzers zien zich op sommige scholen verplicht, met het aannemen van nieuwe leerlingen de hand te lich ten. Dit geldt zoowel voor wat betreft den tijd van aan neming als den graad van ontwikkeling van sommige leerlingen. Het is geenszins een uitzondering, dat leer lingen worden aangenomen, na het begin van den cursus. Onder de leerlingen treft men er aan, die de dagschool, hoewel ze deze hebben verlaten, niet geheel hebben door- loopen; andere bezoeken nog de dagschool. Hoewel er bij de onderwijzers een streven merkbaar is, om het onderwijs in praktische richting te leiden en daar door aantrekkelijk te maken, is de bestaande toestand te dezen opzichte verre van bevredigend. Er wordt blijkbaar gevoeld, dat het onderwijs aanrakingspunten met het wer kelijke leven der leerlingen moet hebben; het mag daar niet buiten staan. De leerstof moet worden genomen uit datgene, wat het leven aanbiedt; bestaat zij uit iets anders, dan wordt het onderwijs te abstract, het valt buiten den gezichtskring van de leerlingen en wekt hunne belang stelling niet. Het is op grond hiervan, dat het onderwijs in de nuttige handwerken voor meisjes, wanneer het ten doel heeft de leerlingen die vaardigheden eigen te- maken, welke haar in haar later leven te pas komen en gelukkig beweegt het zich meer en meer in deze richting zeer in den smaak der meisjes valt. Ook het onderwijs in koken en andere eenvoudige zaken op huishoudelijk gebied zijn een stap in deze richting. Minder gunstig oordeelt de sub commissie echter over het onderwijs in slöjd. Ten onzichte van de waarde van dit vak van onderwijs is de sub-Com- missie sceptisch gestemd. Naar haar oordeel geeft de plaats, welke de handenarbeid in het herhalingsonderwijs inneemt, er het bewijs van, dat de eigenlijke beteekenis van den handenarbeid in het onderwijs verkeerd wordt begrepen. Handenarbeid toch mag geen leervak zijn, het behoort een vorm van onderwijs te zijn. De begrippen, wel ke door aanschouwing worden aangebracht, omdat het w oord van den onderwijzer veelal niet bij machte is zulks te doen, kunnen door de zelfwerkzaamheid der leerlingen, VERSLAG LAGER ONDERWIJS.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1917 | | pagina 1696