53
128
VERSLAG LAGER ONDERWIJS.
De eenige oplossing van de omschreven moeilijkheden zou,
volgens het oordeel onzer Commissie slechts kunnen worden gevonden
door de inrichting van een centrale school voor machine-schrjjven.
Eeu andere, niet minder belangrijke grief van de sub
commissie tegen dit onderwijs is, dat het niet past in het
kader van het herhalingsonderwijs. De herhalingsschool
is geen vakschool en leidt niet op voor kantoorbediende,
evenmin als zij door het onderwijs in de nuttige handwer
ken voor meisjes opleidt voor naaister of costuinière en
doordat in koken etc. voor keukenmeid en huishoudster.
Wat echter door het onderwijs in deze twee leervakken
voor meisjes bereikt kan worden, n.l. het aanbrengen van
algemeene ontwikkeling, ligt buiten het bereik van het
onderwijs in machineschrijven. Het doel van dit laatste is
uitsluitend de verwerving van vaardigheid in het schrij
ven op de schrijfmachine. Is voor de algemeene ontwikke
ling der leerlingen vaardigheid in gewoon schrijven nood
zakelijk, voor het schrijven op de machine geldt dit niet
Het is denkbaar, dat sommigen de laatste opmerking niet
toepasselijk achten op stenografie. Toch is het zeer de vraag
of de kunst van stenografeeren voor de algemeene ontwik
keling der leerlingen van de herhalingsschool wel een
groote waarde heeft. Het komt der sub-Commissie voor,
dat het onderwijs in dit vak aan het herhalingsonderwijs
een richting heeft gegeven, die verkeerd moet worden
geacht. Het praktische in het onderwijs, waarop wordt aan
gedrongen, beteekent niet, dat de school opleidt voor de
een of andere speciale betrekking. Als de herhalingsschool
door het onderwijs in machineschrijven en stenografie
tracht op te leiden voor kantoorbediende (hetgeen zij trou
wens onvoldoende doet), dan is er geen enkele reden, waar
om zij ook geen speciaal onderwijs zou geven in vaardig
heden, die in andere vakken thuis behooren.
De sub-Commissie heeft het haar plicht geacht, in het
bovenstaande te wijzen op verschillende gebreken, die ons
openbaar herhalingsonderwijs aankleven. Zij acht het in
hooge mate wenschelijk, dat die gebreken worden wegge
nomen. Zij erkent, dat het niet gemakkelijk, zoo niet onmo-