53
136
lingen); H. M. J. Arendzen, Herschelstraat ‘23 (school B) (220
leerlingen); N. A. M. Peeters, Z.-O. Binnensingel 66 (264
leerlingen); mej. J. F. Maibaum, Gaslaan 1 (313 leerlingen);
mej. W. L. M. Gompertz, Beeklaan 184 (500 leerlingen).
Het getal leerkrachten op de bijzondere scholen, zonder
vaste aanstelling, steeg dit jaar van 48 tot 56.
Hoewel ziekte als een der oorzaken gold voor in-dienst-
neming van tijdelijk personeel, houdt bovengenoemde niet
onbelangrijke vermeerdering mede verband met de buiten
gewone tijdsomstandigheden, aangezien ook vele onder
wijzers zijn opgeroepen in militairen dienst.
St.-Vincentiusschool aan de Da-Costastraat 42: De kwee-
kelingen leeren praktisch werken en de school heeft profijt
van hun hulp en kleine diensten.
De vraag: „Hebt gij ook bemoeienis met de praktische
vorming der kweekelingenf” werd door 21 hoofden bevesti
gend beantwoord, tegen 27 in 1916.
Het oordeel der hoofden, die zich met de praktische op
leiding van de kweekelingen bemoeien, luidt evenals het
vorige jaar gunstig aangaande het profijt, dat de kweeke
lingen zelf van hun (haar) verblijf in de school genieten.
Hoewel de meesten van meening zijn, dat de school zelf
weinig voordeel van de kweekelingen trekt, wordt hun
aanwezigheid in de school toch door enkelen op prijs
gesteld.
St.-Willibrordusschool aan de Breedstraat 1: De kweeke
lingen doen praktische kennis betreffende het onderwijs
op en zijn daardoor later beter geschikt voor de Idas.
Chr. Burgerschool aan de Laan van Meerdervoort 494:
Het profijt voor de school is zeer gering. Een enkele achter
blijver onder de kleintjes wordt er wel eens door geholpen.
Het profijt voor de kweekelingen is ook niet groot door
de weinige uren, die de kweekschool voor praktische vor
ming beschikbaar stelt.
Verdienen uitsluitend morgenschooltijden aanbeveling?
Dit jaar werd den hoofden der bijzondere scholen de
VERSLAG LAGER ONDERWIJS.
1
ij