53
146
Onhandelbare leerlingen. Op vijf van de 74 bijzondere
scholen kwamen onhandelbare leerlingen voor (vorig jaar
6). In het geheel werden 6 jongens verwijderd en wel op
de navolgende scholen: Koningstraat 1: één voor goed
verwijderd; Jan-de-Baenstraat 75, school A, één voor een
week verwijderd; Jan-de-Baenstraat 75, school B, twee
jongens voor een week verwijderd; Loosduinscheweg 529:
één voor goed verwijderd; Willem-de-Zwijgerlaan 60: één
voor goed verwijderd.
meer, aangezien de meisjes bijna dezelfde leerstof krijgen
als de jongens.
Waar het handwerkonderwijs onder schooltijd wordt ge
geven, aoht men dit beter, omdat daardoor de meisjes even
veel vrjje uren als de jongens hebben.
De spraakgebrekkigen bezoeken over het algemeen met
succès een der gemeentelijke cursussen voor spraakgebrek-
kigeu. Enkelen ontvangen privaatles, terwijl ook eeuigen
hunner door een aan de school zelve verbonden onder
wijzer worden onderricht.
De resultaten, welke met spreekonderwijs worden be
reikt, zijn in den regel gunstig; het komt echter voor, dat
de spraakgebreken na korten tijd weder terugkeeren.
Slechthoorende leerlingen. Op 18 scholen worden slecht-
hoorende leerlingen aangetroffen (verleden jaar 23).
Voor zoover de hoofden bepaalde cijfers opgeven, be
droeg het aantal slechthoorende 34.
Een vijftal hoofden gaf op, dat „enkele” slechthoorende
leerlingen op hun school aanwezig waren, die met het oog
daarop vooraan in de klasse werden geplaatst.
Samenwerking tusschen school en huis. Volgens de
mededeelingen der sub-Commissies heerscht op verschei-
AchterlQke en spraakgebrekkige leerlingen. Achterlijke
of spraakgebrekkige leerlingen werden aangetroffen op
35 bijzondere scholen.
In het geheel trof men
spraakgebrekkigen aan.
aldaar 39 achterlijken en 56
VERSLAG LAGER ONDERWIJS.
S