53
174
VERSLAG LAGER ONDERWIJS.
lingen der sub-Commissie voor het handwerkonderwijs
van deze afwijking kennis was gegeven.
Hierdoor hebben de leden, belast niet het toezicht op het
handwerkonderwijs, die vaak groote afstanden moeten
afleggen, om de uiteengelegen scholen te bezoeken en
onkundig van den getroffen maatregel waren, vergeefsche
reizen gedaan. Spreekster drukte bij deze gelegenheid
bovendien haar leedwezen uit over het feit, dat van de
weinige lesuren in het voor het volkskind zoo hoogst nut
tige leervak der vrouwelijke handwerken nog tijd wordt
afgenomen voor andere doeleinden.
Na eenige discussie over het hierboven medegedeelte,
waarbij tevens de wenschelijkheid werd betoogd, om voor
buitengewone bezigheden ook buitengewone lesuren te
bestemmen, droeg de vergadering het Bureau op, Uw
College beleefd te verzoeken, de ho.ofden der openbare
scholen te willen gelasten, van iedere verandering van den
lesrooster, die in opdracht van het College van Burge
meester en Wethouders plaats heeft, de betrokken leden
der sub-Commissies, zoowel voor het handwerk- als voor
het andere onderwijs tijdig in kennis te stellen.
Ten slotte vond bij de Commissie algemeene instemming
het voorstel van een der mannelijke leden, om beleefd bij
Uw College aan te dringen op het beschikbaar stellen van
lokalen, teneinde daarin de schoolkinderen na de gewone
schooluren nuttig en aangenaam bezig te houden.
Door de gedwongen licht- en brandstoffenbezuiniging
wordt het in deze tijden, met name voor de kinderen der
volksklasse, hoe langer hoe moeilijker, een geschikte bezig
heid thuis te vinden. Wanneer de overheid niet tijdig in
grijpt, teneinde de kinderen zooveel doenlijk van de straat
te houden, dan voorziet de Commissie het ontstaan van
eene nog grootere bandeloosheid onder de schooljeugd
dan nu reeds valt te constateeren.
De bedoeling der Commissie is echter niet, hiermede het
getal lesuren op de openbare scholen te vermeerderen of
het gewone schoolonderwijs noorf te zetten, doch slechts
het scheppen van eene gepaste bezigheid voor de leer-