54
2
VERSLAti ONDKRW. AAN SPRAAKGEBK. LEERLINGKN.
Het aantal lesuren aan den cursus-Rijswijksche Plein
moest wegens vermindering van leerlingen met vier wor
den verminderd, zoodat daar nu twee groepen stotteraars
zijn en één groep stamelaars
om de Z4c.il. lispel fleschjes in orde te houden, daar de gum
mislangen, daarvoor benoodigd, moeilijk verkrijgbaar
waren en van inferieure kwaliteit zijn.
I
Ingevolge Art. 3 der Kegelen tot toelating van spraak-
gebrekkige leerlingen werd voor 36 leerlingen het opzet
telijk onderwijs in spreken, na de noodige aanwijzingen
aan het Hoofd der school en den klasse-onder wijzer, een
half jaar uitgesteld.
Bjj het tweede onderzoek, ingevolge Art. 5 der Regelen
bleken 21 leerlingen van hun spraakgebrek genezen te zijn;
28 leerlingen hadden opzettelijk spreekonderwijs noodig,
terwijl 7 leerlingen nog een half jaar in observatie bleven.
Van 8 leerlingen, die reeds vroeger in observatie waren
gebleven, bleken na derde onderzoek 6 genezen en werden
er 2 tot de spreeklessen toegelaten.
De gedachte die ten grondslag ligt aan de Artt. 3 en 5
der bovengenoemde Regelen, dat lichte spraakgebreken in
de school, vooral bij het aanvankelijk leesonderwijs,
waar de leerling scherp gearticuleerd klanken en klank
verbindingen zeggen moet, kunnen genezen, vooral als
de klasseonderwijzer(es) desbetreffende aanwijzingen heeft
ontvangen, is, zooals uit bovenstaande gegevens en die uit
vorige jaarverslagen blijkt, een juiste geweest.
Acht maal kwam het voor, dat de Commissie zich niet
kou vereenigeu met de uitkomst van het onderzoek door
en lispelaars, elk met 4 les
uren. Teneinde tot besparing van brandstof te komen,
werd voor de wintermaanden voor alle cursussen een nood-
regeliug ingevoerd, waarbij het aantal lesuren onvermin
derd bleef, doch de lessen op een kleiner getal dagen wer
den geconcentreerd. Dat sommige leerlingen nu tweemaal
op één dag moeten oefenen, is een nadeel, dat door den
noodtoestand onvermijdelijk was.
Het verzuimen der spreeklessen was over ’t algemeen
niet groot, doch door sommige leerlingen daarentegen zeer
sterk. Steeds waren dit gevallen, waar de belangstelling
der ouders zeer gering was en het geregeld bezoeken der
lessen grootendeels aan de controle van het Hoofd der
school ontsnapte, doordat die lessen buiten schooltijd
vielen.