54 2 VERSLAti ONDKRW. AAN SPRAAKGEBK. LEERLINGKN. Het aantal lesuren aan den cursus-Rijswijksche Plein moest wegens vermindering van leerlingen met vier wor den verminderd, zoodat daar nu twee groepen stotteraars zijn en één groep stamelaars om de Z4c.il. lispel fleschjes in orde te houden, daar de gum mislangen, daarvoor benoodigd, moeilijk verkrijgbaar waren en van inferieure kwaliteit zijn. I Ingevolge Art. 3 der Kegelen tot toelating van spraak- gebrekkige leerlingen werd voor 36 leerlingen het opzet telijk onderwijs in spreken, na de noodige aanwijzingen aan het Hoofd der school en den klasse-onder wijzer, een half jaar uitgesteld. Bjj het tweede onderzoek, ingevolge Art. 5 der Regelen bleken 21 leerlingen van hun spraakgebrek genezen te zijn; 28 leerlingen hadden opzettelijk spreekonderwijs noodig, terwijl 7 leerlingen nog een half jaar in observatie bleven. Van 8 leerlingen, die reeds vroeger in observatie waren gebleven, bleken na derde onderzoek 6 genezen en werden er 2 tot de spreeklessen toegelaten. De gedachte die ten grondslag ligt aan de Artt. 3 en 5 der bovengenoemde Regelen, dat lichte spraakgebreken in de school, vooral bij het aanvankelijk leesonderwijs, waar de leerling scherp gearticuleerd klanken en klank verbindingen zeggen moet, kunnen genezen, vooral als de klasseonderwijzer(es) desbetreffende aanwijzingen heeft ontvangen, is, zooals uit bovenstaande gegevens en die uit vorige jaarverslagen blijkt, een juiste geweest. Acht maal kwam het voor, dat de Commissie zich niet kou vereenigeu met de uitkomst van het onderzoek door en lispelaars, elk met 4 les uren. Teneinde tot besparing van brandstof te komen, werd voor de wintermaanden voor alle cursussen een nood- regeliug ingevoerd, waarbij het aantal lesuren onvermin derd bleef, doch de lessen op een kleiner getal dagen wer den geconcentreerd. Dat sommige leerlingen nu tweemaal op één dag moeten oefenen, is een nadeel, dat door den noodtoestand onvermijdelijk was. Het verzuimen der spreeklessen was over ’t algemeen niet groot, doch door sommige leerlingen daarentegen zeer sterk. Steeds waren dit gevallen, waar de belangstelling der ouders zeer gering was en het geregeld bezoeken der lessen grootendeels aan de controle van het Hoofd der school ontsnapte, doordat die lessen buiten schooltijd vielen.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1917 | | pagina 1966