55
I
pen;
rekenen;
VERSLAG over het jaar 1917 omtrent de Buiten
gewone School voor Lager Onderwijs (school
voor zwakzinnigen) aan de Badhuisstraat 79a
te Scheveningen.
Inlichtingen van alge meen en aard.
Het onderwijs. De voornaamste grondstellingen, welke
hij het onderricht gelden, zijn: het onderwijs zij zooveel
mogelijk concreet, het zij zooveel mogelijk praktisch en
zooveel mogelijk individueel. Door voortdurend herhalen
wordt getracht de leerstof het eigendom der kinderen te
doen worden. Die leerstof vormt een afgerond geheel en
beperkt zich tot het allernoodigste, evenwel zoo, dat de
leerlingen, die de school doorloopen hebben, zich in het
dageljjksch leven zullen kunnen redden.
Het doel is, de kinderen zoover te brengen, dat zij bij het
verlaten der school een eenvoudig stukje lezen en begrij-
in de getallenruimte 11000 met geheele getallen
de dagelijks gebruikt wordende maten en ge
wichten kennen; zich met geld kunnen helpen en in staat
zijn een eenvoudig briefje zonder grove fouten te
schrijven.
Veel aandacht wordt aan de zedelijke opvoeding gewijd;
zin voor orde en netheid wordt aangekweekt.
De lichamelijke opvoeding neemt een voorname plaats
in bij het onderwijs. Veel tijd en moeite worden besteed
om de handvaardigheid in praktische richting te oefenen.
Klassen-indeeling. De school telt op het oogenblik
6 klassen, t.w. een 6de, een 5de, een 4de, een 3de, een 2de en
een 1ste leerjaar.
Leerplan, leervakken. In het leerplan zijn de volgende
leervakken opgenomen: lezen, schrijven, rekenen, Neder-
landsche taal, vaderlandsehe geschiedenis, aardrijkskunde,
natuurkunde, zingen, teekenen, gymnastiek, nuttige hand
werken, handenarbeid (karton-, klei- en houtarbeid).
Per week wordt 21 uur les gegeven; de morgenschooltijd
wordt onderbroken door een half uur, de middagschooltijd
door een kwartier pauze, ’s Woensdags- en ’s Zaterdags
middags is er geen school.