ii
56
7
VERSLAG BEWAARSCHOOL-ONDEKWIJS.
ginselen van Montessori. De proefneming duurt nog te
kort om een oordeel over de resultaten te kunnen uit
spreken. Bij haar bezoeken kreeg de Commissie wel den
indruk, dat de proef met ijver en opgewektheid werd be
gonnen en zij veel goeds belooft. Het hoofd der school,
hoewel zich onthoudende van een definitief oordeel, geeft
in haar verslag haar opgetogenheid zoo onomwonden te
kennen, dat de Commissie gaarne adviseert de proef ook
dit jaar op de meest onbekrompen wijze voort te zetten.
Jammer is wel, dat door deze proefneming het aantal
leerlingen, dat geplaatst kan worden, verminderd worden
moest. Er zijn inderdaad zóó veel kinderen, die op plaatsing
wachten, dat alles moet worden aangewend ze ouder dak
te brengen.
Het hoofd der school aan de Badhuisstraat, die een vorig
jaar reeds begonnen is met de toepassing der beginselen
van Montessori (echter niet volledig en in de bestaande
lokalen met behulp van de oude leermiddelen, aangevuld
met wat door het personeel zelf kon worden vervaardigd)
schrijft daarover: „Nu we een jaar gelegenheid hebben ge
had indrukken daaromtrent te verzamelen, kunnen we niet
anders zeggen dan, dat deze wijze van werken voor de
kinderen het ideaal blijkt te zijn. De onderwijzeressen kun
nen nu elk kind leeren kennen in zijn eigenaardigheden en
volgen in zijn ontwikkeling. Van elk kind zou een schets
te maken zijn over drie levensjaren loopende. De kinderen
en ook de onderwijzeressen kunnen, arbeidende volgens
deze methode, leeren „zich zelf” te zijn en te worden.
Was er gelegenheid deze werkwijze, deze „vrije zelfwerk
zaamheid” verder door te voeren, alle gekunsteldheid, alle
opgeschroefdheid, voor de onderwijzeressen zoo vermoeiend
en voor de kinderen zoo vreeselijk zou langzamerhand ver
dwijnen en plaats maken voor een rustig, werkzaam en
gelukkig kinderleven.”
De Commissie weuseht zich vooralsnog over de „nieu
were” richting niet uit te spreken. Dat met de oudere wijze
'an doen, waarbij veel te veel „geleerd” en „onderwezen”
werd, waarbij het spel wel wat op den achtergrond werd
gedrongen, steeds meer en meer gebroken wordt, verheugt
de Commissie zeer. Steeds heeft zij er op aangedrongen, de
schoolschheid in de bewaarscholen zooveel mogelijk te ver
bannen en het klassikale onderwijs aan de lagere scholen
over te laten.
In een enkele bewaarschool werden openbare lessen ge
geven tot voldoening van de ouders der leerlingen en van
net personeel.
een paar bewaarscholen hadden schoolvergaderingen