ii 56 7 VERSLAG BEWAARSCHOOL-ONDEKWIJS. ginselen van Montessori. De proefneming duurt nog te kort om een oordeel over de resultaten te kunnen uit spreken. Bij haar bezoeken kreeg de Commissie wel den indruk, dat de proef met ijver en opgewektheid werd be gonnen en zij veel goeds belooft. Het hoofd der school, hoewel zich onthoudende van een definitief oordeel, geeft in haar verslag haar opgetogenheid zoo onomwonden te kennen, dat de Commissie gaarne adviseert de proef ook dit jaar op de meest onbekrompen wijze voort te zetten. Jammer is wel, dat door deze proefneming het aantal leerlingen, dat geplaatst kan worden, verminderd worden moest. Er zijn inderdaad zóó veel kinderen, die op plaatsing wachten, dat alles moet worden aangewend ze ouder dak te brengen. Het hoofd der school aan de Badhuisstraat, die een vorig jaar reeds begonnen is met de toepassing der beginselen van Montessori (echter niet volledig en in de bestaande lokalen met behulp van de oude leermiddelen, aangevuld met wat door het personeel zelf kon worden vervaardigd) schrijft daarover: „Nu we een jaar gelegenheid hebben ge had indrukken daaromtrent te verzamelen, kunnen we niet anders zeggen dan, dat deze wijze van werken voor de kinderen het ideaal blijkt te zijn. De onderwijzeressen kun nen nu elk kind leeren kennen in zijn eigenaardigheden en volgen in zijn ontwikkeling. Van elk kind zou een schets te maken zijn over drie levensjaren loopende. De kinderen en ook de onderwijzeressen kunnen, arbeidende volgens deze methode, leeren „zich zelf” te zijn en te worden. Was er gelegenheid deze werkwijze, deze „vrije zelfwerk zaamheid” verder door te voeren, alle gekunsteldheid, alle opgeschroefdheid, voor de onderwijzeressen zoo vermoeiend en voor de kinderen zoo vreeselijk zou langzamerhand ver dwijnen en plaats maken voor een rustig, werkzaam en gelukkig kinderleven.” De Commissie weuseht zich vooralsnog over de „nieu were” richting niet uit te spreken. Dat met de oudere wijze 'an doen, waarbij veel te veel „geleerd” en „onderwezen” werd, waarbij het spel wel wat op den achtergrond werd gedrongen, steeds meer en meer gebroken wordt, verheugt de Commissie zeer. Steeds heeft zij er op aangedrongen, de schoolschheid in de bewaarscholen zooveel mogelijk te ver bannen en het klassikale onderwijs aan de lagere scholen over te laten. In een enkele bewaarschool werden openbare lessen ge geven tot voldoening van de ouders der leerlingen en van net personeel. een paar bewaarscholen hadden schoolvergaderingen

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1917 | | pagina 1994