59
6
2.
3.
3
c.
NEDERLANDSCHE TAAL. (Opstel).
Van de 63 candidate!! maakten 15 een opstel over „Onze
gevederde vrienden”; 14 over „Herinnering uit mijn school
jaren”; 12 over „Het vuur is de vriend, maar ook de vijand
2.
OPSTEL. (Paedagogisch).
1—2%
Behandel een der onderstaande onderwerpen:
Op welke wijze kan het spelen bevorderlijk zijn aan de
lichamelijke ontwikkeling en wat hebt ge in acht te
nemen, opdat het spelen de lichamelijke ontwikkeling
niet schaadt
Waarom acht ge het noodig bij jonge kinderen goede
gewoonten aan te kweeken? Noem er eenige en zeg, op
welke wijze gij deze tracht aan te kweeken.
Welke tuchtmiddelen heeft de Bewaarschool tot hare
beschikking en hoe past gij ze toe?
TEEKENEN.
2%—4.
Het maken van een omgeving bij het geteekende is vrij;
maar de opgave is hoofdzaak.
Openstaande tuinpoort.
Een laan met boomen en hek; aan den rechterkant een
sloot.
Een vierkant speelgoedtafelt je met een paar kegels en
een bal erop.
Het mondeling en practisch examen werd afgenomen op
2, 3, 5 en 6 Juli in de Openbare Bewaarschool aan de
’s-Gravenzandelaan te ’s-Gravenhage, en op 9, 10, 12 en 13
Juli in de Openbare Bewaarschool aan de Duinstraat te
Scheveningen.
In de volgende vakken werd geëxamineerd:
a. lezen en verklaren; b. rekenen en natuurkennis;
spreken en zingen; d. friibelleer en paedagogiek.
Ook moest iedere candidate een teekening op het zwarte
bord maken en een les voor een klasse geven in fröbelen,
spelen en vertellen.
Voor de vakken lezen en zingen, voor de fröbelles en het
spelen werd telkens 10 minuten en voor het vertellen 15
minuten tijd van voorbereiding gegeven.
Hieronder volgen de opmerkingen, waartoe het schrif
telijk werk der candidaten aanleiding heeft gegeven, be
nevens opgaven en opmerkingen, betrekking hebbende op
het mondeling en practisch gedeelte van het examen A.
VERSLAG BEWAARSOHOOLAKTE-EXAMEN'S.
1.
1.