59 6 2. 3. 3 c. NEDERLANDSCHE TAAL. (Opstel). Van de 63 candidate!! maakten 15 een opstel over „Onze gevederde vrienden”; 14 over „Herinnering uit mijn school jaren”; 12 over „Het vuur is de vriend, maar ook de vijand 2. OPSTEL. (Paedagogisch). 1—2% Behandel een der onderstaande onderwerpen: Op welke wijze kan het spelen bevorderlijk zijn aan de lichamelijke ontwikkeling en wat hebt ge in acht te nemen, opdat het spelen de lichamelijke ontwikkeling niet schaadt Waarom acht ge het noodig bij jonge kinderen goede gewoonten aan te kweeken? Noem er eenige en zeg, op welke wijze gij deze tracht aan te kweeken. Welke tuchtmiddelen heeft de Bewaarschool tot hare beschikking en hoe past gij ze toe? TEEKENEN. 2%—4. Het maken van een omgeving bij het geteekende is vrij; maar de opgave is hoofdzaak. Openstaande tuinpoort. Een laan met boomen en hek; aan den rechterkant een sloot. Een vierkant speelgoedtafelt je met een paar kegels en een bal erop. Het mondeling en practisch examen werd afgenomen op 2, 3, 5 en 6 Juli in de Openbare Bewaarschool aan de ’s-Gravenzandelaan te ’s-Gravenhage, en op 9, 10, 12 en 13 Juli in de Openbare Bewaarschool aan de Duinstraat te Scheveningen. In de volgende vakken werd geëxamineerd: a. lezen en verklaren; b. rekenen en natuurkennis; spreken en zingen; d. friibelleer en paedagogiek. Ook moest iedere candidate een teekening op het zwarte bord maken en een les voor een klasse geven in fröbelen, spelen en vertellen. Voor de vakken lezen en zingen, voor de fröbelles en het spelen werd telkens 10 minuten en voor het vertellen 15 minuten tijd van voorbereiding gegeven. Hieronder volgen de opmerkingen, waartoe het schrif telijk werk der candidaten aanleiding heeft gegeven, be nevens opgaven en opmerkingen, betrekking hebbende op het mondeling en practisch gedeelte van het examen A. VERSLAG BEWAARSOHOOLAKTE-EXAMEN'S. 1. 1.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1917 | | pagina 2013