59
12
OPVOEDING EN ONDERWIJS.
Van de drie opgaven voor een opstel kozen 41 candidaten
het eerste onderwerp, 12 het tweede en 10 het derde. Over
het geheel konden de opstellen aan niet te strenge eischen
voldoen, doch taal en stijl lieten nog dikwijls veel te wen-
schen over.
De resultaten van het mondeling onderzoek waren niet
onbevredigend. Onderzocht werd, welke kennis zich de
candidaten hadden eigen gemaakt van de theorie van
opvoeding en onderwijs en in hoeverre die kennis door de
praktijk was verhelderd.
In den regel mochten de candidaten zelf kiezen, over
welk onderdeel der opvoedkunde zij ondervraagd wenseh-
ten te worden. De keuze viel het meest op vertellen, aan-
schouwingsonderwijs, versjes aanleeren en spelen.
Eenige vragen vinden hier haar plaats.
Vertellen: Waarom zouden kinderen zoo graag hooren
vertellen? Wat is wel het doel van vertellen.’ Is het
noodig, dat elke vertelling een zedelijke strekking heeft
Kent ge ook vermakelijke vertellingen? Noem eens een
paar vertelbundels. Zijn al de vertellingen daarin geschikt
voor de bewaarschool? Waarom niet. Welke algenieene
eischen mag men aan een vertelling stellen? Waarop moet
de onderwijzeres bij het voordragen eener vertelling zooal
letten? Welke middelen heeft zij tot hare beschikking om
aanschouwelijk te vertellen? Waarom moet zij op de hoogte
zijn van gebruiken en gewoonten van hare leerlingen? Is
het aan te bevelen, dat de onderwijzeres in haar spreken
de taal der kinderen nadert? Kunnen kleine kinderen een
vertelling weergeven? Wat leeren de kinderen door ver
tellen: het verstaan of het gebruiken der gesproken taal?
Wat wel het meest en waarom?
Aanschouu'ingsonderwijs: Wat verstaat men daaronder?
Wat is aanschouwelijk onderwijs? Wanneer spreekt men
van handelend aanschouwen? Waarom geven velen aan
dien vorm van aanschouwingsonderwijs de voorkeur Hebt
ge wel eens zoo’n les gegeven Beschrijf eens den gang
van die les. Welke platen kent ge, die voor de bewaar
school geschikt zijn? Kunt ge die ook gebruiken bij andere
vakken, b-v. vertellen, versjes leeren. spelen en bouwen?
Hoe dan wel? Wat verstaan we onder aanschouwen? Is
dat hetzelfde als zien? Was Fröbel een voorstander van
aanschouwenBij welk onderwijs moet men aanschouwelijk
zijn? Is er dan geen enkel vak, waarbij aanschouwelijkheid
uitgesloten is?
Versjes aanleeren: Welke verzenbundeltjes kent ge?
VERSLAG BEWAARSCHOOLAKTE-BXAMENS.