59 12 OPVOEDING EN ONDERWIJS. Van de drie opgaven voor een opstel kozen 41 candidaten het eerste onderwerp, 12 het tweede en 10 het derde. Over het geheel konden de opstellen aan niet te strenge eischen voldoen, doch taal en stijl lieten nog dikwijls veel te wen- schen over. De resultaten van het mondeling onderzoek waren niet onbevredigend. Onderzocht werd, welke kennis zich de candidaten hadden eigen gemaakt van de theorie van opvoeding en onderwijs en in hoeverre die kennis door de praktijk was verhelderd. In den regel mochten de candidaten zelf kiezen, over welk onderdeel der opvoedkunde zij ondervraagd wenseh- ten te worden. De keuze viel het meest op vertellen, aan- schouwingsonderwijs, versjes aanleeren en spelen. Eenige vragen vinden hier haar plaats. Vertellen: Waarom zouden kinderen zoo graag hooren vertellen? Wat is wel het doel van vertellen.’ Is het noodig, dat elke vertelling een zedelijke strekking heeft Kent ge ook vermakelijke vertellingen? Noem eens een paar vertelbundels. Zijn al de vertellingen daarin geschikt voor de bewaarschool? Waarom niet. Welke algenieene eischen mag men aan een vertelling stellen? Waarop moet de onderwijzeres bij het voordragen eener vertelling zooal letten? Welke middelen heeft zij tot hare beschikking om aanschouwelijk te vertellen? Waarom moet zij op de hoogte zijn van gebruiken en gewoonten van hare leerlingen? Is het aan te bevelen, dat de onderwijzeres in haar spreken de taal der kinderen nadert? Kunnen kleine kinderen een vertelling weergeven? Wat leeren de kinderen door ver tellen: het verstaan of het gebruiken der gesproken taal? Wat wel het meest en waarom? Aanschouu'ingsonderwijs: Wat verstaat men daaronder? Wat is aanschouwelijk onderwijs? Wanneer spreekt men van handelend aanschouwen? Waarom geven velen aan dien vorm van aanschouwingsonderwijs de voorkeur Hebt ge wel eens zoo’n les gegeven Beschrijf eens den gang van die les. Welke platen kent ge, die voor de bewaar school geschikt zijn? Kunt ge die ook gebruiken bij andere vakken, b-v. vertellen, versjes leeren. spelen en bouwen? Hoe dan wel? Wat verstaan we onder aanschouwen? Is dat hetzelfde als zien? Was Fröbel een voorstander van aanschouwenBij welk onderwijs moet men aanschouwelijk zijn? Is er dan geen enkel vak, waarbij aanschouwelijkheid uitgesloten is? Versjes aanleeren: Welke verzenbundeltjes kent ge? VERSLAG BEWAARSCHOOLAKTE-BXAMENS.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1917 | | pagina 2019