59
14
waarop men deze niet de klasse behandelen kan. Ook wis*
ten verschillende candidaten de leermiddelen vlug in groe
pen te verdeelen.
Hieronder volgen eenige vragen en opgaven:
Welke tusschengaven kent ge?
Op welke verschillende wijzen kunt ge een figuur samen
stellen van eenige soorten mozaïekplaatjes?
Welke vouwfiguren kent ge?
Vertel eens iets van knip- en plakwerk of van prikwerk.
Van welke leermiddelen maakt men enkel levensvormen;
van welke ook wel schoonheidsfiguren en leervormenVan
welke bijna uitsluitend schoonheidsfiguren?
Welke Fröbelgaven combineert men ook, behalve leg-
stokjes en ringen?
Waarom gebruikt
kleuren en lengten?
Vertel eens iets van het w erken met de le of 2e gave. enz.
SPELEN.
De opgave luidde: „Schrijf vijf titels op van gebonden
en vijf van vrije of halfvrije spelen; uit elk vijftal wordt
één gekozen; wilt U beginnen, dit spel aan te leeren: voor
’t gebonden spel zijn twintig en voor ’t andere tien minuten
bestemd. Platen en andere hulpmiddelen staan U ten
dienste.”
Bij de beoordeeling lette de Sub-Comxnissie op: opstel
ling der klasse, inleiding en verklaring van het spel, voor
doen en aanleeren der bewegingen, verbeteren van fouten,
leertoon en omgang met de kinderen.
De opstelling liet dikwijls te wenschen over. De candi
daten zorgden niet voor voldoende ruimte tusschen de
leerlingen, waardoor de bewegingen niet goed uitgevoerd
konden worden en de onderw’ijzeres de klasse niet genoeg
kon overzien. Bij ’t spelen in den kring begrepen de candi
daten niet voldoende de moeilijkheden van ’t aanleeren. Zij
hadden veel fouten kunnen voorkomen door de kinderen
even achter elkaar te zetten. Veel candidaten wisten door
een aardige inleiding de belangstelling bij de kinderen te
wekken. Als uitzondering kwam het nog voor, dat een ean-
didaat verwachtte, dat de kinderen uit het voorgezongen
couplet begrepen, wat de inhoud van het vers was. De
meeste candidaten bespraken de werkzaamheden heel goed
en leerden ze daarna aan de kinderen. Velen ook wisten
door duidelijke vragen de kinderen tot nadenken te bren
gen. Enkele candidaten lieten in plaats van vragen te stel
len, de kinderen de door haar begonnen zinnen aanvullen.
Daarop volgde dan een gedachteloos napraten.
men vlechtlatten in verschillende
VERSLAG BEWAARSCHOOLAKTE-EXAMENS.