59 14 waarop men deze niet de klasse behandelen kan. Ook wis* ten verschillende candidaten de leermiddelen vlug in groe pen te verdeelen. Hieronder volgen eenige vragen en opgaven: Welke tusschengaven kent ge? Op welke verschillende wijzen kunt ge een figuur samen stellen van eenige soorten mozaïekplaatjes? Welke vouwfiguren kent ge? Vertel eens iets van knip- en plakwerk of van prikwerk. Van welke leermiddelen maakt men enkel levensvormen; van welke ook wel schoonheidsfiguren en leervormenVan welke bijna uitsluitend schoonheidsfiguren? Welke Fröbelgaven combineert men ook, behalve leg- stokjes en ringen? Waarom gebruikt kleuren en lengten? Vertel eens iets van het w erken met de le of 2e gave. enz. SPELEN. De opgave luidde: „Schrijf vijf titels op van gebonden en vijf van vrije of halfvrije spelen; uit elk vijftal wordt één gekozen; wilt U beginnen, dit spel aan te leeren: voor ’t gebonden spel zijn twintig en voor ’t andere tien minuten bestemd. Platen en andere hulpmiddelen staan U ten dienste.” Bij de beoordeeling lette de Sub-Comxnissie op: opstel ling der klasse, inleiding en verklaring van het spel, voor doen en aanleeren der bewegingen, verbeteren van fouten, leertoon en omgang met de kinderen. De opstelling liet dikwijls te wenschen over. De candi daten zorgden niet voor voldoende ruimte tusschen de leerlingen, waardoor de bewegingen niet goed uitgevoerd konden worden en de onderw’ijzeres de klasse niet genoeg kon overzien. Bij ’t spelen in den kring begrepen de candi daten niet voldoende de moeilijkheden van ’t aanleeren. Zij hadden veel fouten kunnen voorkomen door de kinderen even achter elkaar te zetten. Veel candidaten wisten door een aardige inleiding de belangstelling bij de kinderen te wekken. Als uitzondering kwam het nog voor, dat een ean- didaat verwachtte, dat de kinderen uit het voorgezongen couplet begrepen, wat de inhoud van het vers was. De meeste candidaten bespraken de werkzaamheden heel goed en leerden ze daarna aan de kinderen. Velen ook wisten door duidelijke vragen de kinderen tot nadenken te bren gen. Enkele candidaten lieten in plaats van vragen te stel len, de kinderen de door haar begonnen zinnen aanvullen. Daarop volgde dan een gedachteloos napraten. men vlechtlatten in verschillende VERSLAG BEWAARSCHOOLAKTE-EXAMENS.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1917 | | pagina 2021